Halalmenu bij Quick: islamisering of kwestie van vraag en aanbod?

Op de parkeerplaats van het hamburgerrestaurant Quick aan de Avenue de Stalingrad in Garges-lès-Gonesse is geen plek meer vrij. Voor de Drive staat een rij auto’s die langs alle muren van het restaurant voert.

De Quick in deze voorstad tien kilometer ten noorden van Parijs is een van de acht Franse filialen waar sinds november getest wordt met een halalmenu. Dat betekent dat er geen varkensvlees meer wordt verkocht en dat het rund, de kip en de kalkoen volgens islamitische rituelen worden geslacht: zonder verdoving en met de kop richting Mekka. Bier is nog wel verkrijgbaar.

‘Sinds we met de test zijn begonnen is het een stuk drukker’, zegt filiaalmanager Youssef Galfi. ‘Klachten van mensen die een hotdog van varkensvlees of bacon missen, hebben we niet gehad. De smaak van de burgers is precies dezelfde als in andere vestigingen.’

Deze maand ontstond in Frankrijk ophef toen de socialistische burgemeester René Vandierendonck van Roubaix, een voorstad van Rijsel, het nieuwe aanbod van zijn plaatselijke halalQuick als ‘discriminerend’ bestempelde. De fastfoodketen mag van hem best testen met halalburgers, maar baconliefhebbers moeten er ook terechtkunnen. Hij heeft de autoriteit tegen discriminatie ingeschakeld.

Hij kreeg bijval van Marine Le Pen, dochter van de nationalistische leider Jean-Marie en kandidate bij de regionale verkiezingen die volgende maand plaatsvinden. ‘We hebben te maken met een islamisering die ons voortdurend zal worden opgelegd zolang we die geen halt toeroepen in de stembus’, zei ze.

Zij vindt het ontoelaatbaar dat klanten van Quick, dat in 1971 in België werd opgericht maar sinds drie jaar in Franse handen is, meebetalen aan een belasting voor islamitische instellingen die halalvlees van een certificaat voorzien.

Dat is volgens haar des te schandaliger, omdat het kapitaal van Quick indirect in handen is van de Franse staat. De investeringsmaatschappij Qualium Investissement bezit 94 procent van de aandelen en is onderdeel van het publieke financieringsorgaan Caisse des Dépôts et Consignations.

‘We doen geen politieke uitspraken’, reageert woordvoerster Valérie Raynal van het hoofdkantoor van Quick op de vraag of het halalmenu inderdaad bijdraagt aan een vermeende islamisering van Frankrijk. ‘De test is puur commercieel’, zegt ze. ‘We proberen ons aanbod af te stellen op de lokale vraag.’

De berichten dat het drukker is dan voorheen, die niet alleen uit Garges-lès-Gonesse komen maar ook van de andere testfilialen, wil ze niet bevestigen. ‘We wachten het einde van de testperiode af.’ In België staan overigens geen soortgelijke tests gepland.

Concurrent McDonald’s liet in de krant Le Parisien weten het experiment nauwgezet te volgen, maar komt in Frankrijk voorlopig niet met eigen halalburgers en zeker niet met een compleet halalmenu.

De ophef doet denken aan een franchisefiliaal in de Parijse voorstad Evry van de Franse supermarktketen Franprix, dat in 2002 ophield met de verkoop van varkensvlees (omdat er weinig vraag naar was) en alcohol (omdat de consumptie ervan tot overlast in de buurt leidde). Het hoofdkantoor van Franprix beweerde dat het om een lokaal initiatief ging waarvoor nooit toestemming is gevraagd en verbood het filiaal nog langer gebruik te laten maken van de merknaam.

Bij Quick zal het zover in elk geval niet komen: het gaat immers om een landelijke test. Gezien de ogenschijnlijke klanttevredenheid zou het niet verrassend zijn als het halalmenu ook na de test blijft bestaan en zou worden uit-gebreid.

‘Ik at hier heel af en toe eens een visburger’ zegt Samy, die met twee vrienden luncht in het filiaal in Garges-lès-Gonesse. ‘Nu ik het hele menu kan bestellen, kom ik één of twee keer per week. Ik ben erg tevreden.’

Violeta Ibanesco, van Macedonische afkomst, is een van de schaarse blanke klanten. ‘Ik ben hier vooral voor mijn kleinkinderen’, zegt ze. ‘Mij maakt het niets uit of de burger nu halal is of niet: het eten heeft toch geen smaak.’

Olivier van Beemen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content