Luc Verhille is de man achter Memento, een Leuvens repetitorenbureau dat sinds twintig jaar zowel afgestudeerden als studenten inzet bij de begeleiding. Een gesprek.

‘Als een student voor alle vakken gebuisd is en zegt dat hij geen studieprobleem heeft, dan meent hij dat ook. Dan moet ik eerst twee uur op de ouders inpraten om hen aan het verstand te brengen wat wij kunnen doen. Wat kunnen wij doen? Veel. Maar eerst moet ik dan aantonen dat er toch problemen zijn. Ik zeg studenten altijd: “Ik moet je doen werken. In de hoop dat je goed aan het werken raakt. En hopelijk met succes.”‘

Zelfstandige repetitoren willen niet geassocieerd worden met kantoren zoals dat van u omdat u studenten inzet, mensen dus die zelf nog geen diploma hebben, laat staan onderwijservaring.

luc verhille: Alsof een diploma aggregatie garandeert dat je bekwaam bent om les te geven. Ik vraag mensen of ze een vak kunnen geven. En als ze het willen geven, moeten ze het compleet beheersen. Het gaat om de intentie. Wij volgen welke leerstof aan de universiteit gezien wordt. Wij kennen de taken die gegeven worden. Dat is ons werk. We moeten de slides hebben. Er is geen enkele student die wordt begeleid zonder dat we zijn cursus hebben, zonder dat we weten wat in de monitoraten gezien wordt. Ik denk dat ik van elk vak zeer veel afweet en dat ik weet waar de gevaren liggen. Maar iedereen spreekt voor zijn winkel. En de ene is in wat hij doet al wat serieuzer dan de andere.

Memento is een van de namen die valt wanneer bureaus agressieve prak-tijken worden verweten.

verhille: Dat klopt gewoonweg niet. Het enige wat ik mij nog permitteer, is voor de aula latjes uitdelen. De andere bureaus zijn me daarin gevolgd. Waarom zou mijn latje agressiever zijn dan dat van een ander?

Met ‘agressief’ wordt onder meer bedoeld dat u inspeelt op angstgevoelens van studenten en hun ouders.

verhille: Wat is strategisch te werk gaan: de waarheid zeggen of hen iets wijsmaken? Er wordt over mij gezegd dat ik mijn studenten uitkaffer. Misschien wil een repetitor zich profileren als de goedhartige mama. Ik doe dat anders. Ik zeg liever een woord te veel dan een te weinig. Je komt hier werken of je komt hier niet werken. Wie niet wil werken, moet hier niet komen. Is dat agressief?

Smeert u studenten meer uren begeleiding aan dan ze nodig hebben?

verhille: Ik weet dat die dingen gezegd worden. En niet alleen over mij, trouwens. Ik zou repetitoren vragen de lessen te rekken. Ik moet eerlijk zijn: ik heb één keer gezegd dat een repetitor iemand moest bezighouden tot zijn examen van de middenjury. Die moeder had mij gevraagd: ‘Meneer, doe dat alstublieft. Mijn zoon is een superbegaafde jongen maar hij is veel te zeker van zichzelf. Kunt u hem niet rustig bezighouden tot aan het examen?’ Toen heb ik de repetitor gezegd: ‘Hou hem bezig, het is de vraag van de ouders.’ Is dat verkeerd? Ik denk dat niet.

Betaalt u studenten voor de vragen van de monitoraten?

verhille: Wij zeggen studenten dat zij in de eerste plaats naar de monitoraten moeten gaan.

De vraag was of jullie studenten geld geven in ruil voor de oefeningen die ze op monitoraten krijgen.

verhille: Die vragen zijn vrij te verkrijgen op de monitoraten. Waarom zou ik er geld voor moeten geven?

Omdat zowel in Leuven als Gent studenten de opdrachten niet langer mogen over-nemen, uit vrees dat ze die verkopen aan kantoren als dat van u.

verhille: Met de hand op het hart: dat is weer zo’n kwakkel. Daar weet ik zelfs nog niet van.

Als een repetitor u zegt dat een student niet op de afspraak was, bent u dan de persoon om te zeggen: ‘Ga hem zoeken op zijn kot.’

verhille: Ik wil dat studenten hun afspraken nakomen. Een student die afbelt, weet wat hem hier te wachten staat. Ik pik dat niet. Waarom neemt men een repetitor? Omdat het iemand is die een deadline moet kunnen stellen. Als je wordt ingehuurd om voor structuur – en vooral voor discipline – te zorgen, dan kun je studenten toch niet laten afbellen? De afspraak is bindend en ze wordt aangerekend. Er zijn ouders die dat niet fijn vinden maar wel respect hebben voor onze regels. Mijn repetitoren staan er, de studenten moeten er ook staan. Studenten moeten hier ondertekenen dat ze daarvan op de hoogte zijn. Maar dan speelt Memento het zogezegd weer hard.

Zegt u mensen dat ze zullen zakken als ze niet een aantal vakken bij u in begeleiding volgen?

verhille: Ik verkoop geen angst. Wat ik doe, is klaar en duidelijk stellen wat de gevaarlijke vakken zijn. Ouders zeggen dan: ‘Hij moet erdoor.’ Twintig jaar geleden mocht je ervan uitgaan dat zestig procent van de studenten voor alle vakken begeleiding nam. Dat is nu niet meer zo.

Als de markt krimpt, waarom schieten repetitorenbureaus dan als paddenstoelen uit de grond?

verhille: Als er eentje zegt dat het een booming business is, wil iedereen daar toch bij zijn? Sinds Nieuwjaar zijn er alweer twee kantoren bij gekomen. Als iemand zegt dat je pannenkoeken moet verkopen om rijk te worden, begint morgen iedereen ermee. Tot er pannenkoeken genoeg zijn. En dan begint de ene de andere verdacht te maken.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content