‘Ik heb een manager, een miljoen volgers en zit boordevol plannen’

Jordy Janssens (17) © DIEGO FRANSSENS

Vlogs – videoblogs op YouTube waarin jongeren vertellen over hun dag, over hun aankopen of over gamen – zijn razend populair. Zelfs vlogs die nergens over gaan, halen soms tienduizenden kijkers. Waarom scoren ze zo goed? En wat kun je ermee verdienen? Knack vroeg het aan drie Vlaamse vloggers.

Jordy Janssens (17) Herentals Vlognaam: MojoOnPc Heeft als eerste Vlaamse vlogger 1 miljoen volgers.

‘Ik had nooit verwacht dat het zo’n hit zou worden. Ik ben met vlogs beginnen te experimenteren omdat ik als kind zelf graag naar grappige sketches keek op YouTube. Eerst filmde ik mezelf terwijl ik aan het gamen was, zoals veel gamers, maar dat was toch vrij saai. Terwijl humor net mijn sterke kant is – ik was als kind al de grappenmaker van de klas. Mijn eerste parodie, over hoe Russen een game zouden spelen, sloeg meteen aan.

Sommige YouTubers filmen gewoon hun handel en wandel: hoe ze boterhammen eten en zo. Dat is toch niet interessant? Eén keer heb ik mijn privéleven in beeld gebracht, toen ik mijn mama voorloog dat ik een meisje zwanger had gemaakt. Ze wist niet dat mijn camera aanstond, en haar reactie was geweldig. (lacht) Dat filmpje heb ik met haar toestemming wel op YouTube gezet. De verklaring voor mijn populariteit? Dat mijn volgers eens goed met me kunnen lachen. Ik bied hun een vrolijke vlucht uit de dagelijkse sleur.

Ik word geregeld herkend, vooral in het buitenland. Ik verdien geld met advertenties van YouTube of met gesponsorde video’s, waarin ik een of ander product vermeld. Ik ga ook voor bedrijven naar allerlei buitenlandse evenementen waar ik fans ontmoet. Ik ga je niet zeggen hoeveel me dat allemaal oplevert, maar ik kan ervan leven. Mijn broer werkt ook halftijds voor mij, hij zorgt voor rekwisieten en zoekt locaties. En ik heb een manager. Ik heb nu al een miljoen volgers en zit nog boordevol plannen. Ja, ik ben behoorlijk ambitieus.’

Pauline Rensonnet (23) Kampenhout Vlognaam: Lifestyle Spot Heeft 35.000 volgers.

‘Op mijn zestiende gebruikte ik YouTube vaak om te kijken hoe Amerikaanse of Nederlandse jongedames zich schminkten. Probleem was: de beautyproducten die ze aanraadden, waren in België onvindbaar. Toen ik geen Belgische YouTubers vond die hetzelfde als die buitenlandse meisjes deden, kreeg ik zin om het zelf te proberen. Ik vlog over beauty, neem mijn camera mee op reis, en maak doe-het-zelfclips, shoplogs en kookvideo’s. Mijn volgers wisselen zelf tips uit of vragen bijvoorbeeld waar ik een bepaalde lippenstift heb gekocht. Intussen zijn we een hechte community.

Het is nooit mijn ambitie geweest om bekend te worden, of van vloggen mijn beroep te maken. Ik vond het gewoon leuk. Maar mijn vlog heeft nu al 35.000 volgers, en ik kan er halftijds van leven. Als merken met mij willen samenwerken, sturen ze me nieuwe testproducten en kopen ze de vlog die ik erover maak. Ik ben daar open over: als een video gesponsord is, vertel ik dat aan mijn kijkers. Mijn mening blijft oprecht. Als ik een product niet goed vind, weiger ik zo’n aanbod ook.

Waarom het mensen zou interesseren wat ik bij Primark koop of welke koopjes ik heb gedaan, daar sta ik niet bij stil. Maar ik merk natuurlijk wel dat de video’s waarin ik pakweg de inhoud van mijn handtas toon of een inkijkje geef in mijn dagelijkse activiteiten superpopulair zijn. Misschien omdat iedereen weleens bij een ander wil binnengluren?’

Alex Van Dun (18) Mortsel Vlognaam: Olex Heeft 40.000 volgers.

‘Vijf jaar geleden ben ik mezelf op mijn kamer beginnen te filmen, omdat ik me verveelde. Ik kende niets van YouTube, ik probeerde maar wat. Die eerste filmpjes waren écht bullshit, ook al sta ik er intussen om bekend dat mijn vlogs nergens over gaan. Af en toe is mijn werk al wat actueler. Onlangs heb ik nog mijn mening gegeven over Donald Trump, de nieuwe Amerikaanse president.

Toen ik nog maar vijfhonderd volgers had, werd er weleens om mijn vlog gelachen. Maar ermee stoppen? Dat heb ik nooit overwogen. Ik had toch niets beters te doen. Nu zit ik aan 40.000 volgers, wat best veel is. Mijn kijkers zijn vrij jonge kinderen van acht tot vijftien jaar. Als ik op straat herkend of gefilmd word, is dat vaak door iemand uit die leeftijdsgroep. Dat publiek is niet zo kritisch, hè. Wat telt, is dat een vlog hen amuseert. Mijn meest bekeken filmpje is een doodgewoon gesprek met een meisje, waar ik wel een catchy titel bij had gezet: ‘Is dit mijn lief?’ De titel is superbelangrijk, maar eigenlijk weet ik niet precies waarom mijn video’s zo populair zijn. Zelf zou ik er niet meteen naar kijken. (lacht)

Af en toe verdien ik wel wat met mijn vlog, maar nog niet zo veel. Bij de lancering van een nieuw Oreo-koekje was er bijvoorbeeld een wedstrijd: wie kon het snelste de witte laag van het koekje likken? Ik kreeg 500 euro om de link naar die uitdaging op mijn kanaal te zetten. Als je een echt grote naam bent in de vlogwereld, hou je aan één video gemakkelijk een maandsalaris over. Ooit hoop ik van mijn vlog ook mijn broodwinning te kunnen maken.’

Door NATHALIE CARPENTIER, foto’s DIEGO FRANSSENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content