Als Hugo Matthysen zin heeft in raffinement, dan versterkt hij de rangen van zijn rockband The Clement Peerens Explosition met Tine Embrechts en Karlijn Sileghem. En dan maken ze als muziektheater vermomde comedy. Onbevreesd is hun nieuwe worp.
...

Als Hugo Matthysen zin heeft in raffinement, dan versterkt hij de rangen van zijn rockband The Clement Peerens Explosition met Tine Embrechts en Karlijn Sileghem. En dan maken ze als muziektheater vermomde comedy. Onbevreesd is hun nieuwe worp. HUGO MATTHYSEN: Voor het benaderen van een vliegtuig dat neergestort is in een bos in Kasterlee, want daar zijn nog bossen waar een vliegtuig kan neerstorten. Dat is het uitgangspunt van het stuk én van het decor. Het tweede uitgangspunt - vissoorten in mijn zinnen weven - is gesneuveld, al staat het nog op het internet te lezen. Ik dacht me suf over zinnen als: 'Mag ik een kabel? Jouw kabel, bijvoorbeeld?' Dat was te veel gedoe. MATTHYSEN:Ik heb dit stuk niet geschreven als humoristisch antwoord op 'de angstcultuur' of op wat we op 22 maart 2016 meemaakten, hè. Angst is niet eigen aan vandaag. Er gebeurt altijd wel iets dat de mensen doet verkrampen. Denk aan wat de terreurgroep Rote Armee Fraktion of Marc Dutroux destijds teweegbracht. Ik gebruik humor niet als verzetsmiddel of om te scoren. Ik kán simpelweg niet honderd procent serieus schrijven en zijn. Humor is een manier om afstand te nemen van de wereld. Onbevreesd is gegroeid uit het woord 'onbevreesd'. Dat woord riep het woord 'angst' op. Vervolgens dacht ik aan 'vliegangst'. Ik heb geen vliegangst maar ik ervaar tijdens het vliegen ook geen 'vliegvreugde', zeker niet als ik vlieg met een lagekostenmaatschappij. Enfin, elke rare inval brengt de volgende voort. Zo ontstaat bijna vanzelf een theatertekst waarin je van de ene bizarre situatie in de andere surrealistische dialoog tuimelt. MATTHYSEN: Op een bepaald moment speelt Karlijn Sileghem een vrouw die een bedrijfje opricht dat ceremonies aan de vulkaan Etna organiseert. Tijdens die ceremonies kunnen de deelnemers voorwerpen die ze associëren met een trauma in de krater keilen. Het klinkt zo absurd dat het bijna uit het leven gegrepen lijkt, niet? Mijn alternatief om me te ontdoen van voorwerpen waarmee ik een haat-liefdeverhouding heb, is het containerpark bezoeken. Mijn containerpark heeft goede openingsuren. MATTHYSEN: Het zou hoogmoedig zijn dat na te streven. Wij bieden geen therapie, wij willen de mensen amuseren. Ik geef eerst een inleiding - volgens de regels van de kunst, beschreven in hét standaardwerk Die Einleitung (grijnst) - waarin ik de titel toelicht. Dan brengen we op sketches lijkende scènes, afgewisseld met liedjes. 'Wat zit de wereld toch wonderlijk in elkaar. Zeker de wereld waarin die mensen op de scène geloven': als het publiek met die gedachte huiswaarts keert, zijn we blij. MATTHYSEN: Wat mij betreft: graag. Ik ben eenenzestig en zou het fijn vinden om minstens tot mijn zeventigste af en toe in deze bezetting een stuk te maken. Met Ronny Mosuse en Aram Van Ballaert optreden als The Clement Peerens Explosition is een guilty pleasure. We brengen hardrock - muziek die ik erg graag speel - en ik ben het verongelijkte typetje Clement Peerens. Als Tine en Karlijn meedoen, blijft dat typetje thuis. Mijn teksten worden dan niet beperkt door Clements verontwaardiging én de liedjes worden niet beperkt door mijn armtierige stemgeluid. We doen nu zelfs een poging om onze twee minuten durende Carmina Burana te brengen. Als ik zin heb in raffinement, maak ik als muziektheater vermomde comedy. Met twee complexloze vrouwen op het voorplan. Onbevreesd gaat op dinsdag 21 maart in première in de Arenbergschouwburg in Antwerpen en is daarna te zien in o.m. Roeselare, Hasselt en Gent. Speellijst: facebook.com/onbevreesdBelgie. Door ELS VAN STEENBERGHE