‘Huiswerk is zinvol, al mag het niet te lang duren’

Ouders die hun kind te veel helpen bij huiswerk, ontnemen dat kind soms leerkansen, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool). ‘Al is het wel belangrijk om interesse te tonen en in de buurt te blijven.’

Is huiswerk echt nodig? Van kinderen wordt al verwacht dat ze de hele dag op school geconcentreerd zijn en stilzitten. (Inge Gotzen, Merchtem)

PEDRO DE BRUYCKERE: De vraag van één miljoen. Er zijn fervente tegenstanders en in bepaalde basisscholen is huiswerk al afgeschaft. Ogenschijnlijk hebben zij een punt. Uit onderzoek blijkt dat het effect van huiswerk op het leerproces gemiddeld niet zo groot is. Maar ‘gemiddeld’ is een belangrijk woord: bepaalde vormen van huiswerk zijn weinig effectief, andere net wél. Het is bijvoorbeeld zinvol om thuis zaken voor te bereiden waarmee in de klas voortgewerkt wordt. En ook feedback op huiswerk is belangrijk voor het leerproces. Bovendien moet sommige leerstof nu eenmaal ingeoefend worden: als kinderen leren lezen, moeten ze oefenen. Het is dus cruciaal om het ‘juiste’ huiswerk te geven. En bovendien: niet te veel. Soms hoor je de tien-minuten-per-leerjaarregel, maar huiswerk in de eerste graad blijft het best ook nog onder het uur, anders verliest het zijn effect.

Mijn kinderen, die in de middelbare school zitten, krijgen regelmatig groepswerken. Ik merk altijd dat het eindresultaat centraal staat, terwijl de school aangeeft dat een van de doelen van deze groepswerken ‘leren samenwerken’ is. Waarom wordt dat dan niet geëvalueerd? (Cindy Zoons)

DE BRUYCKERE: Elke school en leerkracht heeft daarin natuurlijk een bepaalde autonomie. Maar in de lerarenopleidingen wordt toch genoeg aandacht gegeven aan het belang van samenwerken. Zeker omdat het een meerwaarde heeft voor het leerproces: als je de zaken uit verschillende perspectieven bekijkt, leer je meer. Wat dat evalueren betreft: vaak gebeurt dat wel, maar niet altijd op een zichtbare manier. Leerlingen krijgen er niet altijd (aparte) punten voor, maar leerkrachten pikken het wel op en het kan bijvoorbeeld een factor zijn die besproken wordt in een deliberatie.

In welke mate moet je je kind aanmoedigen om zijn hobby vol te houden als hij aangeeft te willen stoppen? (Sophie Meeuwsen)

DE BRUYCKERE: Peil altijd naar het waarom: valt de groep tegen, is de druk te groot, is je kind oververmoeid… Soms is het aangewezen om ermee te stoppen, maar dat hoeft niet. Iedereen heeft weleens een mindere dag. Misschien heeft dat zelfs weinig met de hobby zelf te maken. In dat geval kun je je kind zeker aanmanen om even door te zetten. Of misschien heeft hij een verkeerde keuze gemaakt? Ook dat kan een leermoment zijn. Misschien kun je voorstellen dat hij doorzet tot aan de kerstvakantie? Ook geen hobby hebben, hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Elk kind heeft bepaalde interesses, maar misschien heeft het die nog niet gevonden: stel dus zeker verschillende opties voor. Lezen of gamen zijn trouwens ook prima hobby’s, je hoeft er niet voor naar de sportclub of academie.

Vraag van de week

Hoe kunnen we vermijden dat huiswerk ongelijkheid creëert tussen kinderen wier ouders helpen en anderen die dit geluk niet hebben?

(Eline Verstuijf, Gent)

DE BRUYCKERE: Uit onderzoek blijkt dat helpende ouders niet zoveel effect hebben. Integendeel: soms komen kinderen er zelfs slechter uit. Als ouders bijvoorbeeld helpen met wiskunde, kan het gebeuren dat ze hun kinderen fouten aanleren, omdat ze het zelf ooit anders hebben geleerd. En als ze te veel helpen, hebben leerkrachten geen zicht meer op het leerproces. En dat is nu net een belangrijke troef van huiswerk. Al wil dat niet zeggen dat ouders hun kind zomaar moeten ‘laten doen’. Positieve aandacht is belangrijk: in de buurt zijn, je kind bij de les houden. In die zin kan er wel ongelijkheid optreden: kan een kind zijn huiswerk in alle rust maken, of zit het in een drukke ruimte met spelende kinderen? In dat laatste geval kan huiswerkbegeleiding bijvoorbeeld zinvol zijn.

Moeten we allemaal flexibeler werken? Stel uw vragen aan RUDY DE LEEUW (ABVV).

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Stefanie Van den Broeck

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content