Een van de plezierigste opera's op plaat van het voorbije seizoen is zonder twijfel "Il Turco in Italia", muzikaal vuurwerk van de eerste orde van een slechts twee entwintigjarige Rossini. Je wordt bij het beluisteren ervan gewoon gelukkiger. Daar zorgen onder anderen de zangeres Cecilia Bartoli en de dirigent Riccardo Chailly voor. En ook een beetje het libretto van Felice Romani.
...

Een van de plezierigste opera's op plaat van het voorbije seizoen is zonder twijfel "Il Turco in Italia", muzikaal vuurwerk van de eerste orde van een slechts twee entwintigjarige Rossini. Je wordt bij het beluisteren ervan gewoon gelukkiger. Daar zorgen onder anderen de zangeres Cecilia Bartoli en de dirigent Riccardo Chailly voor. En ook een beetje het libretto van Felice Romani. Dat oogt bijzonder hedendaags. Het begint namelijk met een theaterauteur die geen inspiratie vindt voor zijn opera buffa. Tot hij rondom zich kijkt naar het dagelijkse leven: een groep zigeuners loopt over het strand bij Napels en voor hij het weet, speelt hij mee in zijn eigen verhaal. Een techniek die later nog dikwijls in stripverhalen zal voorkomen. Het premièrepubliek vond het maar niks en dacht dat Rossini het zich makkelijk had gemaakt door snel een sequel te schrijven op zijn vorige opera "L'Italiana in Algeri". Het moet een bijzonder verwend publiek zijn geweest om neer te kijken op die "Turco". Wat een luxe! Riccardo Chailly houdt er stevig de pas in . Als hij moet kiezen tussen het fijnere detailwerk met uiterste precisie of dramatische kracht, is voor hem de keuze snel gemaakt. Niet alleen het libretto oogt op die manier modern, ook de muziek klinkt door die globale aanpak zelfs verrassend romantisch. Luister naar het duet uit het eerste bedrijf "Per piacer alle signora" tussen Fiorilla en haar echtgenoot: emoties als ironie, liefde, woede, wanhoop tuimelen over mekaar. Chailly rijgt al die muzikale atomen aan elkaar tot één grote eenheid. Alle contrasterende nummertjes zijn slechts schakeringen van een groot plan, van een grote vorm. De luisteraar wordt ondanks de interventies, de complicaties en de almaar driestere ensembles letterlijk naar een spetterende finale toegezogen. Een Rossini in goede doen. Bartoli maakt haar reputatie van Rossinizangeres volkomen waar. Normaal is deze rol geschreven voor een sopraan en Bartoli is een mezzo, maar door haar donker timbre voegt ze heel wat oprechte passie toe aan de rol van een "donna capriciosa ma onesta", een grillige maar eerlijke vrouw zoals het libretto haar omschrijft. Na al die jaren blijven de virtuoze coloraturen van Bartoli de luisteraar nog altijd verbazen. De Munt herneemt deze opera en Laura Polverelli de Zaida uit deze plaatversie zal volgend seizoen in de Vlaamse Opera de hoofdrol in "La Cenerentola" van Rossini vertolken. Rossini, "Il Turco in Italia" met o.a. Cecilia Bartoli, o.l.v. Riccardo Chailly, Decca 2cd's 458 924-2Lukas Huybrechts