Californische start-ups zoals Lime en Bird plantten vorig jaar massaal elektrische huursteps in Belgische steden, die via een app op de smartphone kunnen worden gebruikt. Dat het idee lucratief is, mag blijken uit het contingent andere bedrijven dat zich ook op de huurmarkt heeft gestort, met nieuwe vervoersmiddelen zoals elektrische fietsen en elektrische scooters. Meestal worden de deelsteps gebruikt voor korte ritten - of free floating, zoals dat in het jargon heet -, waarna ze op trottoirs en pleinen worden achtergelaten.
...

Californische start-ups zoals Lime en Bird plantten vorig jaar massaal elektrische huursteps in Belgische steden, die via een app op de smartphone kunnen worden gebruikt. Dat het idee lucratief is, mag blijken uit het contingent andere bedrijven dat zich ook op de huurmarkt heeft gestort, met nieuwe vervoersmiddelen zoals elektrische fietsen en elektrische scooters. Meestal worden de deelsteps gebruikt voor korte ritten - of free floating, zoals dat in het jargon heet -, waarna ze op trottoirs en pleinen worden achtergelaten. Dat zorgt voor overlast. Parijs heeft intussen regels opgelegd voor het gebruik van verhuurdeelsteps. Op de stoep rijden wordt beboet, je step hinderlijk achterlaten ook. Bovendien voert Parijs een belasting per deelstep in - zo verdient de stad er ook nog iets aan - en wordt nagedacht over vaste verzamelpunten voor de steps. En in België? Onze steden hinken achterop, en de deelsteps verkeren in een juridisch limbo. Als je de gebruiksvoorwaarden leest, blijkt dat veel verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de gebruiker. In de praktijk blijkt niemand de kleine lettertjes te lezen. En daardoor is de publieke ruimte een zootje geworden. De vrienden Nori (16) en Walid (15) amuseren zich op hun vrije woensdagmiddag door samen van het centrum van Brussel naar Sint-Joost-ten-Node te rijden, waar ze met vriendinnen hebben afgesproken. De gebruiksvoorwaarden? Nee, die hebben ze niet gelezen. Wie wel, als je hier rondkijkt. Het gebruik van een helm is contractueel verplicht, maar hebt u dat al vaak gezien in het stadsverkeer? Velen zullen het niet weten, maar zodra je een deelstep ontgrendelt, onderteken je als gebruiker een huurcontract met voorwaarden. Maar het zal deze jongens hun laatste zorg zijn. Dikke lol, dat wel. De Duitse Charlotte (29) studeerde kunst- en cultuurwetenschappen in Marseille en Groningen, en woont en werkt sinds een jaar in de hoofdstad. Voor de eindejaarstentoonstelling van de cursus fotografie die ze aan de academie van Anderlecht volgt, had ze nog snel fotopapier nodig. 'Tussen het einde van mijn werk en het sluitingsuur van de winkel was een deelstep de snelste oplossing', vertelt ze. Erg veilig vindt ze de dingen niet - bergaf gaan ze tot 30 kilometer per uur. 'En wat me ook niet erg duidelijk is: waar mag je die dingen wél en niet gebruiken? Maar goed, ze zijn onmiddellijk beschikbaar, je hoeft niet te wachten op bus, metro of taxi. Het versterkt je onafhankelijkheidsgevoel.' Tenzij je batterij van je smartphone het laat afweten: dan blijf je betalen tot je hem weer aan de praat krijgt en je de gehuurde deelstep kunt uitschakelen. De Portugees Kedzon Xovier (22) kwam zes maanden geleden naar Brussel. Hij heeft geen diploma, en dus zijn mini-jobs zoals bij Uber Eats meer dan welkom. Zijn broer kwam voor hem naar Brussel, en werkt als juicer voor Lime. Juicers zijn mensen die elektrische huursteps zoeken, ze meenemen en 's nachts bij hen thuis opladen. De laders moeten ze zelf aankopen. Afhankelijk van hoe moeilijk het is om de deelsteps te vinden en hoeveel je er kunt opladen, valt er volgens Lime tot 150 euro per nacht te verdienen. Dat geld wordt onmiddellijk op de rekening overgeschreven. Kedzon kreeg van zijn broer een QR-code waarmee hij gratis met een elektrische huurstep van Lime kan rondrijden. Als mini-job met een deelstep Uber Eats-maaltijden thuisbezorgen: welkom in de digitale economie.