Defensie

Het is begrijpelijk dat onze generaals Rusland en Poetin opvoeren als bedreiging voor onze Europese veiligheid ('Als Rusland morgen binnenvalt, kunnen we hen niet tegenhouden', Knack van 28 juli). Zij hebben een vijand nodig om budgetten binnen te halen. Er wordt ook met geen woord gerept over de enorme kostprijs van nieuwe kernbommenwerpers. 'Si vis pacem, para bellum' ('Als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog'): onze generaals hebben goed hun les geleerd. Maar echte vrede wordt niet gecreëerd door militairen, want die hebben daar niet het minste belang bij.
...

Het is begrijpelijk dat onze generaals Rusland en Poetin opvoeren als bedreiging voor onze Europese veiligheid ('Als Rusland morgen binnenvalt, kunnen we hen niet tegenhouden', Knack van 28 juli). Zij hebben een vijand nodig om budgetten binnen te halen. Er wordt ook met geen woord gerept over de enorme kostprijs van nieuwe kernbommenwerpers. 'Si vis pacem, para bellum' ('Als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog'): onze generaals hebben goed hun les geleerd. Maar echte vrede wordt niet gecreëerd door militairen, want die hebben daar niet het minste belang bij. Karel Vanspringel, ex-voorzitter Pax Christi Vlaanderen, Schoten Milieuactivist Manu Claeys gaat prat op de speerpunten van het Toekomstverbond: een afgeslankte Oosterweelverbinding, een volledige overkapping van de Antwerpse Ring en de zogenaamde modal shift, waarbij tegen 2030 nog slechts 50 procent van het Antwerpse vervoer met de auto mag gebeuren ('Er zijn moedwillig leugens verteld, Knack van 14 juli'). Hij vergeet te zeggen of verzwijgt bewust dat de Vlaamse regering het openbaar vervoer de laatste 10 jaar zeer zwaar heeft afgebouwd. Er heerst nu reeds een grote vervoersarmoede bij de niet-autobezitters, zowel stedelijk als ruraal. En de komende jaren worden nog eens talrijke bus- en tramlijnen geschrapt. Alles staat in het teken van de auto. Oosterweel is een miljardeninvestering die enkel meer verkeer zal aantrekken. En de volledige overkapping van de Ring, wie gelooft daar nog in? Een project dat 9 miljard zou kosten. Zijn daar de nodige budgetten voor gereserveerd? De miljarden voor het autoproject, dat sommigen 'de werf van de eeuw' noemen en anderen met mij 'de werf van de vorige eeuw', hangen ergens in het Vlaamse luchtruim. En dat N-VA-voorzitter Bart De Wever Oosterweel nu een 'klimaatproject' noemt, is echt heel cynisch. Nee, Manu Claeys, u bent niet meer kritisch. De modal shift wordt er een in de richting van méér auto's. Ik vrees dat ook voor u het oude wijze gezegde opgaat: 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.' Denise Puttaert, Antwerpen-Berchem In het interview van N-VA-voorzitter Bart De Wever aan de vooravond van onze nationale feestdag op Kanaal Z kwam plots een hereniging van de Nederlanden ter sprake.Als de natte droom van De Wever zou uitkomen, zouden daar significante nadelen uit voortvloeien voor de bevolking. In het geval van het confederalisme in België: een haast onbetaalbaar prijskaartje dat decennialang boven iedereens hoofd zou hangen. In het geval van de verenigde Nederlanden: de kosten naar Nederland doorschuiven en van het Noorden van België het kneusje van Nederland te maken? En wat met Brussel in dat geval? Wie wil de hoofdstad met haar cruciale internationale instellingen zomaar opgeven? Wat met de legalisering van drugs in Nederland? Krijgt de drugsmaffia een veel groter grondgebied zonder landsgrenzen cadeau? Nemen we de uitgeholde sociale zekerheid in Nederland op het gebied van gezondheidszorg over? De strenge milieunormen in Nederland? 'Zuid-Nederland' zal bovendien een bijrol moeten spelen omdat het veel minder inwoners telt dan het noorden, wat waarschijnlijk moeilijk te slikken zal zijn voor de - voorlopig nog - grootste partij van Vlaanderen. De enige democratische manier om het hertekenen van de structuur van een land op de agenda te zetten, is een enquête bij de bevolking houden. Er is geen enkele reden om dat niet te doen. We leven vooralsnog niet in een noodtoestand. Marlene De Smedt Het lijkt me een anachronisme dat België de kerncentrales integraal zou sluiten en vervangen door CO2-spuwende gascentrales. Die zullen minstens evenveel geld kosten als het open houden van de emissievrije kerncentrales. Het nucleaire risico mag niet onderschat worden, maar mij lijkt het verantwoord om de kerncentrales nog een decennium langer te exploiteren. Wat stelt een nucleair veilige zone bovendien voor als vlak bij onze grenzen (Chooz, Gravelines en Breskens) wel nog volop aan nucleaire stroomproductie wordt gedaan? Meer nog, die 'nucleaire' stroom wordt waarschijnlijk deels geëxporteerd naar ons land, met alle gevolgen van dien voor onze betalingsbalans en werkgelegenheid. De geopolitieke context van de gasleveranciers laat ik hier nog buiten beschouwing. Vanzelfsprekend moeten we een veilige en duurzame oplossing vinden voor ons nucleair afval, maar is het nog van deze tijd om dat als een nationale problematiek te beschouwen? Het zou veel efficiënter zijn om dat op Europese schaal aan te pakken.Jean-Pierre Decraene Krijgt de Nederlandse drugsmaffia van Bart De Wever een veel groter grondgebied zonder landsgrenzen cadeau? Marlene De Smedt