Hannah Arendt

Het is goed dat Knack aandacht schenkt aan een gerenommeerde stem zoals Hannah Arendt ('Hoe kunnen we mens blijven?', Knack nr. 10). Wat ik minder weet te smaken is de parallellen die de auteur van het stuk probeert te trekken tussen het heden en het verleden. Zit er anno 2019 niet meer totalitair gevaar bij de heersende elite dan bij de opstand ertegen?
...

Het is goed dat Knack aandacht schenkt aan een gerenommeerde stem zoals Hannah Arendt ('Hoe kunnen we mens blijven?', Knack nr. 10). Wat ik minder weet te smaken is de parallellen die de auteur van het stuk probeert te trekken tussen het heden en het verleden. Zit er anno 2019 niet meer totalitair gevaar bij de heersende elite dan bij de opstand ertegen? Kevin Moonen, Neeroeteren Wat een heisa over een paar politiek incorrecte carnavalspoppen. Veel mensen in Vlaanderen hebben er weinig begrip voor. Die Aalsterse feestneuzen hadden, tot nader order, geen racistische intenties. Overroepen, vinden velen. Maar feit is dat het heel complex is om een minderheid te vormen in een samenleving. Al zeker als het gaat om een minderheid met een beladen verleden, zoals de Joden. De doorsnee-Vlaming heeft geen voeling met het gewicht dat minderheden meetorsen als gevolg van bijvoorbeeld kolonialisme en fascisme. De Joodse gemeenschap kreeg dan in het verleden het verwijt dat ze lange tenen heeft. Zo'n houding isoleert minderheden nog meer, stigmatiseert ze zelfs, en leidt er ook toe dat ze zich defensief opstellen. Verandering heeft tijd nodig, is stapsgewijs en moet komen uit de publieke sectoren zoals politiek en media. Ik kan enkel maar hopen dat de burgemeester van Aalst hier het juiste signaal geeft, niet het populistische. Noam Nir, Brooklyn, VS Het is onbegrijpelijk dat Jean-Marie Dedecker zich aansluit bij de N-VA, de partij die ooit een mes in zijn rug stak en die bovenal, waar het de strijd voor Vlaamse autonomie betreft, haar kiezers bedroog ('Helaas het is voorbij', Knack nr. 11). Ook de N-VA is medeplichtig aan een politiek systeem dat tot een narrenschip is verworden. Wie het werk van Vuye & Wouters volgt, begrijpt dat er zich voor Vlaanderen een nieuwe bladzijde in de geschiedenis aandient. Manuela Peeters, Sint-Gillis-Waas, Vera De Beule, Mark Dullaert, Lokeren De noodzakelijk zoektocht naar een betere, respectvolle omgang met de natuur en de daarbij horende aanpassing van onze leefgewoonten erken ik zeker ('Eet vlees, geen dieren', Knack nr. 11). Ik ben geen vegetariër en denk het ook niet te worden, en toch heb ik mijn eet- en aankoopgedrag de laatste jaren veranderd. Zoals velen zet ik geregeld een maaltijd zonder vlees op tafel, plofkippen en industrieel gefokt vlees heb ik vervangen door vlees van een betrouwbare slager bij wie de varkens gekweekt worden en in de weide mogen lopen. Ook kippen die een normaal dierenleven mogen leiden en niet in batterijen worden mishandeld hebben de voorkeur. Dat gezegd, dieren opeten als 'deel van de voedselketen' is volgens mij een natuurlijke zaak. Maar ze hebben ook het recht om een normaal leven te leiden, tot ze op een respectvolle manier worden geslacht. Suzanne Van Well Als het klopt dat 51 procent van de kinderen in het lager onderwijs in Antwerpen moslim is, dan is dat een realiteit waarmee je aan de slag moet. We moeten ervoor zorgen dat we deze situatie onder controle krijgen, maar is het ook niet onze plicht om die kinderen te helpen integreren in onze samenleving? De verplichte inburgering is een goed begin, samen met een beperking van de instroom. Alleen dan zullen deze maatregelen haalbaar zijn. Jean-Paul Dullers, Bornem Anuna en Kyra hebben altijd sereen gecommuniceerd, en hoewel ze ons keihard met onze verantwoordelijkheid confronteren kwamen ze nooit kwetsend uit de hoek. Dat Maarten Boudry een geschift voorbeeld als de doomsday clock opvoert en 'religieuze denkbeelden' van de ecologische beweging probeert te koppelen aan de spijbelacties staat daar diametraal tegenover. Er is weinig 'menselijk vernuft' nodig om te begrijpen dat hij daarmee hun engagementen belachelijk wil maken. Als wij onze verantwoordelijkheid opnemen, keren zij vast terug naar de schoolbanken. Paul Moonens, Ternat Het toppunt is dat Maarten Boudry beweert dat de planeet 'vergroent', en dat is volgens hem wetenschap. De waarheid is dat zowel in de Amazone als in Indonesië door de snel stijgende vraag naar palmolie massaal oerwoud wordt vernietigd. Ook in Europa worden er al tientallen jaren ongestraft bossen in brand gestoken door projectontwikkelaars, of ze ontbranden spontaan door de droogte en de warmte. Het vernietigde bosareaal is gigantisch groot en is een belangrijke bron van klimaatopwarming. Dat verlies wordt nergens gecompenseerd. Marcel Dierick, Aalst In 'Het effect van meditatie is even groot als dat van antidepressiva' (Knack nr. 12) zegt de befaamde neuroloog Steven Laureys terecht dat ons brein heel complex is. Hij schrijft dat meditatie in bepaalde mate een positief effect heeft op de werking van de hersenen en het functioneren van de mens. Daarnaast stelt hij dat bepaalde medicijnen, zoals antidepressiva, maar een klein gunstig effect hebben. Waarom worden ze dan zo massaal gebruikt? Toch niet alleen om de farma-industrie rijker te maken? Meditatie in de plaats stellen van medicatie vind ik niet zonder risico. Paul Van Herck, Vosselaar