De Lijn reageert

In de rubriek 'U vraagt' (Knack, 4 juli) noemt Thomas More-docent Mark Pecqueur De Lijn 'de meest conservatieve vervoermaatschappij van Europa'. Mogelijk heeft hij de voorbije zeventien jaar een en ander gemist over onze inspanningen. De zorg voor het milieu loopt al een hele tijd als groene draad door onze werking, met onder andere trams op groene stroom, gebruik van regenwater in de stelplaatsen, zonnepanelen en warmtepompen voor onze energievoorziening. Daarnaast hebben we ook heel wat aandacht voor de duurzaamheid van onze vloot. Sinds de installatie van roetfilters op alle bussen daalde de uitstoot van fijnstof met 95 procent. In 2007 hadden we als eerste openbaarvervoersbedrijf ter wereld een hybride bus op waterstof. Twee jaar later reed onze eerste hybride dieselelektrische bus in Gent. Intussen hebben we de grootste hybride vloot van de Benelux. Sinds 2015 hebben we in Brugge drie elektrische bussen voor een Vlaamse proeftuin. Recent hebben we er zeven besteld voor Gent en Leuven. Antwerpen komt bij de volgende bestelling aan de beu...

In de rubriek 'U vraagt' (Knack, 4 juli) noemt Thomas More-docent Mark Pecqueur De Lijn 'de meest conservatieve vervoermaatschappij van Europa'. Mogelijk heeft hij de voorbije zeventien jaar een en ander gemist over onze inspanningen. De zorg voor het milieu loopt al een hele tijd als groene draad door onze werking, met onder andere trams op groene stroom, gebruik van regenwater in de stelplaatsen, zonnepanelen en warmtepompen voor onze energievoorziening. Daarnaast hebben we ook heel wat aandacht voor de duurzaamheid van onze vloot. Sinds de installatie van roetfilters op alle bussen daalde de uitstoot van fijnstof met 95 procent. In 2007 hadden we als eerste openbaarvervoersbedrijf ter wereld een hybride bus op waterstof. Twee jaar later reed onze eerste hybride dieselelektrische bus in Gent. Intussen hebben we de grootste hybride vloot van de Benelux. Sinds 2015 hebben we in Brugge drie elektrische bussen voor een Vlaamse proeftuin. Recent hebben we er zeven besteld voor Gent en Leuven. Antwerpen komt bij de volgende bestelling aan de beurt. En ook de autonome shuttle voor Brussels Airport zal elektrisch rijden. We hadden graag meer elektrische bussen willen hebben, maar de prijs en de autonomie van de batterijen zijn momenteel niet wat ze moeten zijn. Bovendien is een elektrische bus nog de helft duurder dan een hybride. Elektrische technologie is schoon, maar de kostprijs per kilometer (aankoop, onderhoud en verbruik) is hoger dan bij andere aandrijvingen. Zodra het kantelpunt is bereikt, zullen we meer elektrische bussen kopen. Tot slot: de 55 bestelde dieselbussen zijn de allerlaatste. Tegen 2025 willen we in stedelijke gebieden elektrisch rijden. De hybride bussen die we de laatste jaren gekocht hebben, kunnen dat na enkele aanpassingen ook. Europarlementslid Guy Verhofstad wil terecht werken aan een verbetering en versterking van de Europese instellingen. Dat betekent ook een machtsoverdracht vanuit de lidstaten. Journalist Joris Luyendijk speelt terecht de kaart van de gewone burger, en wat die ermee opschiet ('Binnenkort staat er een generatie Engelsen op die weer bij de EU wil', Knack nr. 27). De oplossing lijkt dus simpel: geef de burger meer inspraak in de Europese instellingen. Hou een Europees referendum over meer of minder democratie in Europa, over wel of geen Europees leger, over een eerlijke spreiding van echte vluchtelingen, en over een verplichting voor de lidstaten om te werken aan gelijk loon voor gelijk werk en gelijke uitkeringen voor gelijke sociale situaties. Breek door de muren van de Europese instellingen, kom van achter de Europese bureaus vandaan, en doe iets waardoor de burger zich betrokken gaat voelen. De spectaculaire neergang van de N-VA in de 'Grote Peiling' is niet uitsluitend het gevolg van het ronduit xenofobe, ongenuanceerde discours van haar partijtop, maar ook van het feit dat bij de N-VA integriteit en politiek fatsoen plaats geruimd hebben voor plat opportunisme, arrogantie en cynisme ('Maakt Bart De Wever dezelfde fout als Yves Leterme?', Knack nr. 26). De Wever mag zijn beide handen kussen dat máár twintig procent van zijn electoraat het voor bekeken houdt. De aankoop van Arco-aandelen werd mij aangeraden door bankpersoneel van Bacob ('Koude kermis', Knack nr. 26), met een verwijzing naar een hogere interest. Dat bankpersoneel werkt sinds de overname door Dexia uiteindelijk voor Belfius. Niet alleen de bestuurders van Arco dragen hiervoor verantwoordelijkheid, ook Belfius is juridisch verantwoordelijk. Trouwens, Belfius blijft bij wijze van klantenbinding cadeautjes en kortingen geven aan ex-coöperanten. De bank weet heel goed wat het aandeel van de ex-coöperanten is in haar portefeuille. Ze zou een initiatief kunnen nemen en de deelbewijzen inkopen. Ook ik ben gedupeerde van de Arco-avonturen van de katholieke zuil, maar ik vind het onrechtvaardig dat de Belgische belastingbetaler zou moeten opdraaien voor dat debacle. We moeten ons de vraag stellen welke defensie wij nodig hebben ('Allemaal strijders', Knack nr. 27). Ons leger heeft bewezen goed te zijn in ontmijnen, in transporten met onze C130's, in snelle interventies met het B-Fastteam, en je kunt er ook het brandwondencentrum in Neder-Over-Heembeek bij rekenen. In geval van nood worden onze soldaten ingezet voor onze binnenlandse veiligheid en andere opdrachten. Daar mag je trots op zijn - bovendien zijn die taken niet zonder gevaar. Maar stop met het gehakketak over de opvolger van de F16: die hebben we niet nodig. Andere Europese landen zijn daar veel beter in. Ik pleit voor een taakverdeling. Hoe is het mogelijk dat de leiders van Europa het niet voor elkaar krijgen om solidair te zijn met Italië en Griekenland, die door hun ligging de grootste problemen hebben met de opvang van vluchtelingen ('Als de migratiecrisis niet opgelost raakt, kan er veel gaan schuiven in Europa', Knack nr. 26). Ik vind het maar normaal dat de Europese landen samen dat probleem oplossen. Voor alle duidelijkheid: het gaat dan wel om politieke vluchtelingen, niet om economische migranten. In het interview met Nick Davies (Knack nr. 27) staat dat de Russische dubbelspion Sergej Skripal in Engeland vermoord werd. Dat klopt niet. Skripal overleefde een gifaanval en is inmiddels aan de beterhand. Onze excuses.