De uitgever van Knack, de Roularta Media Group, trekt met een kapitaalverhoging naar de Brusselse beurs.

Op amper een halve eeuw is Roularta Media Group, uitgever van onder meer dit weekblad, Knack, en referentie-aandeelhouder van de commerciële televisiezender VTM, uitgegroeid tot een van de voornaamste spelers in het Belgisch medialandschap. Ondanks die spectaculaire groei heeft de Roeselaarse RMG steeds het karakter van een familiebedrijf behouden. Daar komt nu verandering in: deze week trekt de groep via een kapitaalverhoging naar de beurs van Brussel.

Roularta Media Group stelt tijdens de inschrijvingsperiode, die loopt van 24 tot 27 november, maximaal 1.538.462 nieuwe aandelen met VV-strip (Vermindering Voorheffing) te koop, voor een totaal bedrag van maximaal twee miljard frank, met een overtoewijzingsoptie. Daarvan zijn 70 procent bestemd voor Belgische institutionele en particuliere beleggers (40 procent gaat naar het grote publiek) en voor het personeel en 30 procent voor buitenlandse institutionelen. De prijs van het eerste echte media-aandeel in België ligt, op basis van de vraag, in de prijsvork tussen 1300 en 1500 frank. De eerste notering vindt in principe op 4 december plaats. De aandelen delen in de winst vanaf het boekjaar dat aanving op 1 januari 1998.

De participatie van de familiale eigenaars van de groep, de families De Nolf en Claeys (via de holdings Koinon en Cennini verenigd in het Stichting Administratiekantoor RMG), daalt na de operatie van 98,91 tot 83,11 procent. Na de beursgang zal een vijftien procent van de aandelen genoteerd staan. Beide families hebben de bedoeling de controle over de groep, waarmee Willy De Nolf in 1954 bescheiden van start ging, als referentie-aandeelhouder te behouden.

Als mediagroep is RMG actief op een breed actieterrein. Het bestrijkt zowel de lokale, regionale, nationale als internationale markt met producten als kranten, huis-aan-huisbladen, tijdschriften, boeken en jaarboeken, diensten zoals reclameregie, postorderverkoop, evenementenbureau, radio en televisie en grafische productie. Het geconsolideerde bedrijfsresultaat 1997 beliep 12,5 miljard frank, waarvan 70,6 procent uit publiciteit (het gewicht van VTM en huis-aan-huisbladen…), 12 procent van abonnementen en losse verkoop en 9 procent van drukwerk voor derden. Het aandeel van de groep in de geconsolideerde winst bedroeg 52,5 miljoen. Het aantal personeelsleden van RMG, exclusief VTM, is intussen opgelopen tot 1715.

GELD OM TE KUNNEN GROEIEN

De beursgang van Roularta Media Group was eerst voor de maand oktober gepland. Alles was klaar, maar de toen opstormende malaise op de binnen- en buitenlandse beurzen noopte tot een voorzichtig uitstel. De kapitaalverhoging verzekert de vennootschap van voldoende financiële middelen om nationaal en internationaal verder te groeien en om haar financiële structuur te versterken. Een deel ervan gaat naar de bijkomende participatie tot 100 procent die zij onlangs via de Vlaamse Mediaholding (met De Persgroep) in VTM nam. Investeringen zijn in uitvoering in een nieuwe gesofistikeerde magazinepers, een centraal gebouw in Evere voor alle Brusselse redacties, de televisiezender Kanaal Z voor zakennieuws, de nieuwe titels Business Magazine en Trends International, in projecten in Nederland en Portugal.

RMG verwacht van recente joint ventures bijkomende synergieën, en belangrijke investeringen in de drukkerij en in de informatica leiden tot rationalisaties en productiviteitsverbeteringen. Samen met de voorziene groei voert dit naar een verdere toename van de bedrijfsopbrengsten, begroot op zeven tot tien procent in 1999 en 2000, bij toenemende cashflowmarges.

RMG onderstreept dat de beursgang een verdere scheiding beoogt tussen de aandeelhouders en het management, in het kader van een verdere professionalisering van de bedrijfsvoering. Zo bevat de raad van bestuur nu ook drie onafhankelijk bestuurders ( Hugo Vandamme/ Barco, Clement De Meersmand/ Deceuninck Plastics en Dirk Meeus/advocatenkantoor Loeff Claeys Verbeke). Zoals steeds veroorzaakt een notering op de beurs een grotere naambekendheid, wat de groei van Roularta Media Group ondersteunt.

G.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content