De zomer van 1969 bewees het nog maar eens. Kuifje is de allergrootste. Of vond u die échte maanlanding werkelijk spannender dan de legendarische reis die Kuifje vijftien jaar eerder maakte? In Mannen op de maan zat alvast meer spanning en humor dan in de gezondheidswandeling van Buzz Aldrin en Neil Armstrong. Als u aan duizend aardbewoners vraagt om het tuig te tekenen waarmee de astronauten naar de maan vlogen, dan is de kans groot dat ze de rood-witte raket van Hergé op papier zetten in plaats van de blikken spin die Apollo 11 was.

Zelfs het dagblad van het Vaticaan Osservatore Romano herinnerde er ons na de herdenking van de veertigste verjaardag van de maandlanding fijntjes aan: Armstrong was ’te laat’ en Kuifje was hem voorgegaan.

Het is maar één voorbeeld van de blijvende kracht van het werk van Hergé. Als geen ander heeft hij in de twintigste eeuw een parallelle wereldgeschiedenis geschreven en vooral getekend. Die bracht zijn geesteskind Kuifje van het wilde Westen naar China en van Latijns-Amerika naar – inderdaad – de maan.

Hij deed dat bovendien op een manier die lezers uit alle culturen nog steeds aanspreekt. Of de mannetjes op de maan strips lezen is twijfelachtig, maar feit is dat er van China over Iran tot Europa en Amerika telkens nieuwe generaties Kuifjefans opstaan.

En die fans worden steeds meer op hun wenken bediend. Vlak voor de zomer ging in Louvain-la-Neuve het langverwachte Hergé Museum open. Dat moet een toeristische trekpleister van formaat worden. Maar het moet ook – en bovenal – het genie van Hergé belichten. Dat zal gebeuren met een kloeke permanente tentoonstelling en met tijdelijke exposities die telkens weer een nieuw facet van Hergés leven en werk zullen behandelen.

In 2011 moet dan Secret of the Unicorn in de zalen komen: de prestigieuze Hollywoodfilm van de twee grootste regisseurs van deze tijd: Steven Spielberg en Peter Jackson. Of die film meteen een kaskraker wordt, valt nog af te wachten. Kuifje is in Europa immers een pak populairder dan in de Verenigde Staten. Daar begrijpen ze niet goed dat striphelden geen super powers hebben. En Kuifje kan veel, maar er komen geen x-stralen uit zijn ogen en hij spat niet uit zijn kleren wanneer hij woedend is.

Toch is de verfilming een unieke kans om Kuifje de harten te doen veroveren van een nieuwe generatie jongeren. Dat Spielberg en Jackson de grote middelen niet schuwen en bovendien een enorme promotiecampagne opzetten, doet op dat vlak het beste verhopen. En daar worden wij, Belgen, allemaal beter van.

België heeft niet veel troeven die wereldwijd kunnen worden uitgespeeld. Bier, witloof, chocolade en… Jean-Claude Van Damme. Kuifje hoort ook thuis in dat rijtje. Bovendien is hij de ambassadeur van de oerdegelijke scoutswaarden: vriendschap, eerlijkheid en een moreel hoogstaand leven. Als die dan ook een beetje willen afstralen op het imago van ons land, dan raken we misschien verlost van de meesmuilende opmerkingen die buitenlanders veelal voor ons reserveren.

In een recente enquête werd ‘een pak frieten’ tot het gezicht van België gekozen. Hoe komen ze erbij om het lieve snoetje van Kuifje zo schromelijk over het hoofd te zien? Duizend bommen en granaten!

door Karl van den Broeck

Vond u die échte maanlanding nu werkelijk spannender dan Mannen op de maan van Kuifje?

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content