Luc Baltussen
Luc Baltussen Luc Baltussen is redacteur bij Knack.

Concurrentie of niet, de postbodes willen de postbezorging niet kwijtaan liefhebbers uit de wijken.

Werkonderbrekingen in de postsorteercentra van Brussel en Luik, acties in Charleroi, geen postbestelling in Vlaams- en Waals-Brabant… eind vorige week werd al pijnlijk duidelijk dat De Post weer op een woelige periode afstevent. En dat was allemaal nog voor de bonden officieel beslissen of er actie moet komen.

Ceo Johnny Thijs zag vrijdag de bui al hangen en liet meteen stoom af: het omstreden proefproject met de wijkpostbodes wordt even terug in de kast gestopt. Kwestie van geen olie op de golven te gooien en voldoende ruimte te scheppen voor de bonden om hun bezwaren tegen die wijkpostbodes een keer goed op een rij te zetten.

Thijs toont daarmee vooral aan dat hij bezorgd is over de reacties van zijn clientèle, dat door nieuwe storingen in de postbezorging nog meer dan vroeger reikhalzend zal uitkijken naar concurrenten voor De Post – net ‘het monster’ dat bonden en directie bij De Post telkens weer tegen elkaar in het harnas jaagt.

Of de manier waarop de bonden het been stijf houden, geloofwaardig is, is een andere zaak. Het plan om een beroep te doen op deeltijdse en goedkopere postbezorgers of wijkpostbodes is immers niet nieuw. De directie van De Post legde het nu precies twee jaar geleden al op tafel. De redenering erachter is eenvoudig. Aan de ene kant is er de technologische vooruitgang: steeds meer slagen geavanceerde machines erin om de post uit te sorteren, niet alleen op postcode maar ook op straatnaam en zelfs huisnummer. Een deel van het traditionele werk van de postbodes valt daardoor weg. Voor wat overblijft, namelijk de bezorging zelf, zijn voltijdse werknemers niet ideaal: de mensen krijgen hun post nu eenmaal graag ’s ochtends. Aan de andere kant is er de opening van de markten: vanaf 2011 kunnen ook andere bedrijven dan De Post brieven bezorgen. Het komt er dus op aan tegen die tijd tarieven te kunnen aanbieden waarmee De Post niet meteen uit de markt ligt. De postbestelling mag dus niet meer kosten dan strikt noodzakelijk. Studenten, huisvrouwen en andere mensen die slechts een deeltijdse dagtaak willen (tegen een relatief laag uurloon), zouden goed in die logica moeten passen. Gewone postbodes die vanaf hun 57e wat willen afbouwen, ook. 4000 van de 10.000 bestaande postrondes zouden over een jaar of drie door 8000 deeltijdse wijkbodes overgenomen moeten zijn. Op dit ogenblik heeft De Post 10.000 postbodes in dienst.

Maar toen De Post vorige week een aanvang maakte met de voorbereiding van een proefproject – wijkpostbodes in 28 proefkantoren – bleek meteen dat het personeel nog geen vrede had met die ontwikkeling. Ceo Johnny Thijsreageerde aanvankelijk geprikkeld op het gemor. ‘Er zijn geen duizend oplossingen om de concurrentie aan te kunnen’, liet hij weten. En ook ‘dat de raad van bestuur het project vanaf 17 oktober kan doordrukken, desnoods zonder akkoord met de bonden’. Maar daarom nog niet zonder sociale onrust. En ook die kan De Post missen als kiespijn.

Luc Baltussen

‘Opel Antwerpen openhouden is beter dan sluiten.’

Vakbondsafgevaardigde Rudi Kennes (ABVV), over de voorzichtige belofte van overnemer Magna om geen fabrieken te sluiten.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content