Met de neus in de wind. Dat is de ideale positie voor een vliegtuig om op te stijgen of te landen. In Brussel komt de wind negentig procent van de tijd uit het zuidwesten. De startbanen in Zaventem worden dus meestal in dezelfde richting gebruikt. Maar hoe er vervolgens verder gevlogen wordt, hangt af van de politieke besluitvorming.
...

Met de neus in de wind. Dat is de ideale positie voor een vliegtuig om op te stijgen of te landen. In Brussel komt de wind negentig procent van de tijd uit het zuidwesten. De startbanen in Zaventem worden dus meestal in dezelfde richting gebruikt. Maar hoe er vervolgens verder gevlogen wordt, hangt af van de politieke besluitvorming. Het laatste plan van de federale regering met de deelregeringen gaat uit van de concentratie van de nachtvluchten op vier routes. Sinds 31 oktober 2002 vertrekken de vliegtuigen tussen 23 uur en 06 uur zoveel mogelijk - als de wind goed zit - vanaf startbaan 25R (zie kaart). Daardoor wordt de geluidshinder in één strook geconcentreerd. Die is minder dichtbevolkt en dus worden 's nachts minder mensen blootgesteld aan geluidshinder, aldus de redenering. Een 'bijzondere politiek inzake ruimtelijke ordening en isolatieprogramma's' moet soelaas bieden voor de mensen in de zwaarder belaste zones. De verhoogde concentratie doet zich voor in de zogeheten Noordrand (Diegem, Machelen, Neder-over-Heembeek, Vilvoorde, Grimbergen, Strombeek, Meise, Wemmel, Brussegem, Asse en Dilbeek). De lokale actiegroepen die tegen de regeling protesteren pleiten voor een evenwichtige spreiding over de hele regio van de dag- én de nachtvluchten. Zij stellen zich vragen bij de cijfergegevens over het lawaai die de overheid verstrekt, en bij de geluidsbeperkende maatregelen die diezelfde overheid treft. Het regeerakkoord wil bijvoorbeeld de meest lawaaierige toestellen op termijn de toegang tot de luchthaven ontzeggen, aan de hand van geluidsquota per type. Maar, zo zeggen de critici, in de praktijk maken sommige moderne toestellen vaak evenveel lawaai als de oude bulderkisten. En, zo voegen ze eraan toe, liever één toestel per nacht dat een verschrikkelijk kabaal maakt dan tien keer per nacht gewekt worden door iets minder lawaaierige toestellen. Ook over de geluidsmetingen zelf bestaat onenigheid. Luchthavenexploitant BIAC heeft 16 geluidsmeetpunten vastgelegd in de buurt van de luchthaven (zie kaart). Volgens sommigen zou BIAC die 16 punten zo gekozen hebben dat vertrekkende vliegtuigen er zoveel mogelijk in het midden tussendoor vliegen, in plaats van erover. BIAC ontkent dat. Het aantal vliegbewegingen 's nachts en overdag is ook voorwerp van discussie. De cijfers van de federale regering zijn volgens de actiegroepen zeer selectief. En zo gaat het welles-nietesspelletje maar door. De belangrijkste kritiek betreft evenwel de uittekening van de vliegroutes en de gegevens die daarover worden gepubliceerd. Hiernaast ziet u alvast de huidige routes en het aandeel van het totaal aantal vertrekkende vliegtuigen dat ze te verwerken krijgen. Tenminste, volgens de Actie Noordrand . ( www.actienoordrand.be). G.M.