De algemene zone 30 is definitief begraven.

De zone 30 wordt niet verplicht binnen de bebouwde kom. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist. Wel biedt de Vlaamse regering alle steden en gemeenten een nieuw afwegingskader, zeg maar een leidraad. Die is nodig, want voetgangers en fietsers zijn almaar vaker betrokken bij dodelijke verkeersongevallen.

Het afwegingskader vertrekt vanuit het type weg. Voor straten met voornamelijk een verblijfsfunctie wordt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voorgesteld. Waar de verkeersdoorstroming vooropstaat, is het voorstel 50 kilometer per uur. De voorwaarde is wel dat het voldoende veilig kan voor voetgangers en fietsers. Is er geen fysieke scheiding mogelijk met het gemotoriseerde verkeer, dan blijft de zone 30 de voorkeur genieten.

In ieder geval houdt de minister zich ver van verplichtingen. ‘Voor mij is de subsidiariteit belangrijk. Lokale besturen zijn het best geplaatst om te bepalen welke snelheidslimieten aanvaardbaar en geloofwaardig zijn.’

Die insteek is verkeerd, vindt Groen. ‘Wanneer het aantal ongevallen stijgt, draait de minister de redenering het best om door een zone 30 te veralgemenen en énkel een afwegingskader te maken voor uitzonderingen daarop’, zegt Vlaams Parlementslid Stijn Bex.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content