Van kimono’s en polychrome prenten.

Begin dit jaar schonk de Japanse meester Arai Teraturo (88) drie buitengewone kimono’s aan de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. Ze werden gemaakt volgens de traditionele yuzen-methode, een verfwijze waarbij met uitsparingen en voorzichtige penseelstreken veelkleurige decors in tere nuances op de zijde worden aangebracht. Kennis van de kleuren en een vaste hand zijn nodig om het gewenste resultaat te bekomen. De techniek werd op punt gesteld op het einde van de zeventiende eeuw, maar dreigde aan het begin van deze eeuw met de verwestersing van de Japanse mode verloren te gaan. Een tegenbeweging kwam op gang rond 1920, maar de kimono’s die door figuren als Yanagi Soetsu (1889-1961) en zijn opvolgers werden gemaakt, hadden elke kledijfunctie verloren.

Het waren kunstwerken tout court. Dat geldt ook voor de drie kimono’s van Arai. Wie ze wil bewonderen, moet naar de Japanse Toren in Brussel, waar ze deel uitmaken van de jaarlijkse zomertentoonstelling. Naast de kimono’s zijn er nog een aantal andere Japanse kledingstukken te zien, mantels en kostuums van No-theaterspelers. Verder wordt ook aandacht besteed aan verf- en weeftechnieken. In de tunnel die naar de toren leidt, wordt uitgebreid stilgestaan bij het dragen en draperen van de kimono en de voorloper ervan, de kosode.

Hoe die kimono’s en de vele andere lagen kledij gedragen werden, is te zien op een dertigtal polychrome prenten, ?Beelden van brokaat van de Oostelijke Hoofdstad?. Omdat de prenten niet al te lang aan het licht mogen worden blootgesteld, werden drie reeksen voorzien. Twee zijn er al voorbij, maar de derde en belangrijkste reeks opent op 13 augustus en is helemaal gewijd aan één van de grootste prentkunstenaars, Utamaro. In het Chinees paviljoen aan de andere zijde van de weg is een permanente tentoonstelling van Chinees en Japans exportporselein van na 1840 te zien. De collectie is maar een deel van de rijke porseleinverzameling van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis. Het paviljoen en de toren worden door deze instelling beheerd en zijn, hoeft het nog gezegd, op zichzelf al een bezoek waard.

Paul Dossche

Japanse prenten en textiel uit het KMKG in de Japanse Toren (tot 1/9) en Chinees en Japans exportporselein. De collectie van de KMKG in het Chinese paviljoen.

Kimono geschonken door Arai Teraturo, Vroeger, 1981 : tere nuances.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content