De strijd om de megapixels is gestreden. En dat is één zorg minder als je in de winkel staat voor je nieuwste fototoestel. Een jaar geleden haalde de gemiddelde digitale camera een resolutie van 8 megapixels. Vandaag halen de toestellen vlot 10. Een megapixel komt overeen met een miljoen pixels of beeldpunten, waarmee de scherpte van een foto wordt aangeduid. Volgens een oeroude wet volstaan 3 megapixels voor een goede foto op het klassieke 10x15 cm-formaat, een degelijke afdruk op A4-formaat vereist 5 megapixels, foto's op A3-formaat hebben er 7 nodig. Om maar te zeggen dat 10 megapixels voor de meeste fotoliefhebbers wel volstaan. Waarom moet het nóg meer zijn? Filip Vandenbempt, pr- en communicatiemanager bij fotografiegigant Canon, legt uit: 'Het is absoluut zo dat elke digitale camera vandaag voldoende pixels heeft om een degelijke foto te maken. Het verschil in pixelwaarde merk je vooral als je foto's wilt bewerken. Stel dat je een foto hebt gemaakt in landscape-formaat en je het plaatje opnieuw wilt kadreren en een deel ervan uitvergroten tot een portretfoto, dan komen die extra pixels wel van pas. Ik praat niet over zware Photoshopbewerkingen, maar gewoon, alledaags aanpassingswerk. Het verschil tussen 2 megapixels en 5 megapixels is relatief gezien veel groter dan het verschil tussen 8 megapixels en 11. Maar meer is meer. Er zijn geen nadelen aan...

De strijd om de megapixels is gestreden. En dat is één zorg minder als je in de winkel staat voor je nieuwste fototoestel. Een jaar geleden haalde de gemiddelde digitale camera een resolutie van 8 megapixels. Vandaag halen de toestellen vlot 10. Een megapixel komt overeen met een miljoen pixels of beeldpunten, waarmee de scherpte van een foto wordt aangeduid. Volgens een oeroude wet volstaan 3 megapixels voor een goede foto op het klassieke 10x15 cm-formaat, een degelijke afdruk op A4-formaat vereist 5 megapixels, foto's op A3-formaat hebben er 7 nodig. Om maar te zeggen dat 10 megapixels voor de meeste fotoliefhebbers wel volstaan. Waarom moet het nóg meer zijn? Filip Vandenbempt, pr- en communicatiemanager bij fotografiegigant Canon, legt uit: 'Het is absoluut zo dat elke digitale camera vandaag voldoende pixels heeft om een degelijke foto te maken. Het verschil in pixelwaarde merk je vooral als je foto's wilt bewerken. Stel dat je een foto hebt gemaakt in landscape-formaat en je het plaatje opnieuw wilt kadreren en een deel ervan uitvergroten tot een portretfoto, dan komen die extra pixels wel van pas. Ik praat niet over zware Photoshopbewerkingen, maar gewoon, alledaags aanpassingswerk. Het verschil tussen 2 megapixels en 5 megapixels is relatief gezien veel groter dan het verschil tussen 8 megapixels en 11. Maar meer is meer. Er zijn geen nadelen aan een hogere resolutie. Vroeger was het nog zo dat er met een hoge resolutie minder beelden op je geheugenkaart konden, maar het volume van die kaarten is zodanig toegenomen dat capaciteit geen beletsel meer vormt. Zowel de eigenlijke camera als de bijbehorende geheugenkaarten bieden meer voor minder geld.' Wat klopt er niet aan dit plaatje? Ten eerste: meer pixels leveren wel scherpere foto's op, maar zorgen er tegelijk voor dat elk beeldpuntje op de beeldsensor kleiner wordt en daardoor gevoeliger is voor ruis, wat de uiteindelijke kwaliteit negatief kan beïnvloeden. De grote en gevestigde topmerken in de digitale fotografie vangen dit probleem op met behulp van technologische oplossingen in de beeldsensor en cameraprocessor. Met kleine en onbekende merken is het oppassen geblazen. Zo kan het dat camera's met 12 megapixels minder fraai werk afleveren dan andere met 8 megapixels. Ten tweede: het is niet alleen de resolutie die de kwaliteit van een foto bepaalt, ook de processor en de kwaliteit van de lens spelen een belangrijke rol in het verhaal. Een camera met veel pixels genereert een groot bestand, en vereist dan ook een deftige processor om al die data fatsoenlijk te beheren. Anders boet hij aan snelheid in en heeft hij wat tijd nodig om de foto vast te leggen. Een euvel dat zich al eens voordoet bij sommige goedkope toestellen. Nog belangrijker dan de processor is de lens in de camera. De capaciteit van de lens wordt onder andere afgemeten aan zijn ISO-waarde, die de lichtgevoeligheid van de sensor aanduidt. Hoe hoger de ISO-waarde, hoe minder licht er via de lens moet binnenkomen om een goede foto te maken. Maar let op: als je de ISO-waarde verhoogt, versterk je ook de onzuiverheden in het beeld. Een ander aan-dachtspunt is de optische zoom, die niet mag worden verward met de digitale zoom. Een optische zoom haalt het beeld dichterbij, de digitale zoom vergroot het beeld met een softwarematige kunstgreep die de beeldkwaliteit aantast. Een 5x optische zoom geeft je camera vleugels, een 30x digitale zoom is onzin. Een digitale compact camera heb je tegenwoordig al voor 100 euro. Elk jaar opnieuw gaat er wat van de prijs af. Niet verwonderlijk dus dat de markt van de digitale fotografie blijft groeien. Een opmerkelijke evolutie is wel dat de consument overschakelt van de goedkope compact camera naar de duurdere spiegelreflexcamera. Voor 2009 wordt een daling van 10 tot 15 procent verwacht in de verkoop van compact camera's, daartegenover zou de vraag naar spiegelreflexcamera's met 20 procent stijgen. Kortom, niet de prijs maar de kwaliteit geeft de doorslag. De evolutie van compact naar reflex geeft aan dat de markt van de digitale fotografie stilaan volwassen wordt. De producenten doen er alvast alles aan om het de gebruiker gemakkelijk te maken. Dankzij speciale functies, zoals beeldstabilisatie, face detection en motion detection is het bijna onmogelijk geworden om nog slechte foto's te maken. Met face detection past de camera automatisch de belichting aan als een gezicht bijvoorbeeld tegen een donkere achtergrond staat. Op heel wat toestellen kan de zelfontspanner zo worden ingesteld dat er pas een foto wordt gemaakt als er een extra gezicht in beeld verschijnt. Motion detection, bewegingsherkenning, zorgt ervoor dat de camera een kortere sluitertijd gebruikt als mensen in het beeld bewegen. Filip Vandenbempt: 'Functies om beginners te helpen, die enkele jaren geleden nog behoorlijk exclusief waren, zijn standaard geworden. Je vindt ze niet in de allergoedkoopste camera's, maar wel in het segment net daarboven. Een foto maken is niet meer moeilijk. Daardoor komt de lat nu hoger te liggen: mensen willen met hun toestel méér doen dan gewoon kiekjes maken. Toevallig of niet, sinds enige tijd stellen we een duidelijke toename vast van het aantal vrouwelijke gebruikers. Vrouwen zijn niet zo begaan met techniek als mannen, maar ze hebben meer oog voor esthetiek en creativiteit.' Canon ontwierp de Power-Shot E1, 'ontworpen door vrouwen voor vrouwen'. Als je een eigen pagina op MySpace of Facebook hebt, wil je er ook enkele foto's bij. Liefst goede foto's. Als je zoon of dochter één jaar wordt, wil je een kalender laten drukken bij Snapfish van HP (wereldwijd meer dan 60 miljoen gebruikers) met foto's van je spruit. Liefst goede foto's. Filip Vandenbempt ziet het graag gebeuren: 'Het succes van sociale-netwerksites, zoals Facebook en Flickr, is goed voor onze winkel. Mensen kunnen hun foto's makkelijker delen met vrienden en kennissen. Vroeger kwamen foto's zelden buiten de eigen huiskamer, vandaag worden ze over de hele wereld verspreid. Onlineapplicaties als Flickr genereren een vraag naar beelden, naar mooiere beelden.' Andere opvallende trends? Vandenbempt: 'De lcd-schermpjes op de camera's worden groter. Nog even en er blijft geen plaats meer over voor toetsen op het toestel. De logische volgende stap is dan: overschakelen naar touchscreens, knoppen weg en alles op het scherm. Ik geloof ook erg in camera's met geotagging, dat je via een ingebouwd gps-systeem toelaat vast te leggen waar en wanneer je een foto hebt gemaakt. Handig, zeker voor mensen die veel reizen en vakantiefoto's maken.' De merkwaardigste trend in deze tijden van digitalisering en vereenvoudiging zijn allicht de digitale camera's waarmee je (bijna) alle essentiële functies - het diafragma, de witbalans, de sluitertijd - manueel kunt instellen. Voor fotografieliefhebbers die alles automatisch hebben geprobeerd, maar tot de vaststelling kwamen dat ze het allemaal toch liefst zelf in de hand houden. En zo is de cirkel rond.