De diepgelovige Genesis 'what's in a name' Tramaine (1983) uit Brooklyn New York noemt zichzelf 'een zwarte queer schilder met een vrouwelijk lichaam'. Ze maakt fascinerende doeken: s...

De diepgelovige Genesis 'what's in a name' Tramaine (1983) uit Brooklyn New York noemt zichzelf 'een zwarte queer schilder met een vrouwelijk lichaam'. Ze maakt fascinerende doeken: spirituele visuele preken ontstaan tijdens de trance van haar gebed, in een stijl verwant aan eighties neo-expressionisme en graffiti, die werk van Jean Michel Basquiat voor de geest haalt. Tramaine mixt figuratieve en abstracte tekens tot een energiek spel van lijn, vorm en kleur waarmee ze gefragmenteerde portretten componeert tegen monochrome achtergronden. In die genderfluïde werken verwerkt ze emoties van recente wereldse beproevingen, van de verstikkende coronapandemie tot de opleving van raciale spanningen. Met Evidence of Grace, een suite van vijftien 'grootse' tableaus brengt Tramaine haar helende boodschap naar Brussel.