De Vieze Gasten tegen de armoede.
...

De Vieze Gasten tegen de armoede.De Nederlandse schrijfster Suzanne van Lohuizen schrijft jeugdtheater. Overrompeld door hun inzet zet ze ook wel eens wat op papier voor de Vlaamse ?werkgroep voor vormingstheater? De Vieze Gasten. Na ?Schemerstad?, over politieke vluchtelingen, is ?De klacht van de armoede? haar tweede stuk voor de geëngageerde groep die Mong Rosseel in 1971 startte en die twee sporen volgt. Enerzijds wordt kleinschalig maar kritisch repertoiretheater gemaakt met stukken van onder meer Pjeroo Roobjee. Anderzijds wordt direct op de actualiteit ingespeeld met een mengvorm van cabaret en revue. ?De klacht van de armoede? behoort tot de tweede categorie, maar is toch anders omdat aan het collage-procédé een draai wordt gegeven waardoor het stuk meer biedt dan zomaar wat ontspanning. ?De klacht van de armoede? gaat over een Vlaamse loodgieter die het éénmansbedrijfje van zijn vader heeft uitgebouwd tot een heuse KMO en die nu tot de klasse van de welstellenden behoort. Hij spoelt de herinnering aan de zogenaamde armoede die zijn ouders te boven zijn gekomen weg met een dure Franse wijn en als hobby rijdt hij het liefst Paris-Dakar op zijn prachtige motor. In de woestijn valt onze loodgieter zonder drank en benzine. Een zwart, arm en naakt woestijnkind redt hem het leven met een blikje cola. Dit verhaal ligt Rosseel kennelijk goed en het wordt doorkruist door allerlei ?kleinere? voorvalletjes uit de wereld van de armoede, hier en elders. Al de rolletjes die daaruit voortkomen zijn voor Nathalie De Schepper en Magda Demeester. Dat ?armoede van altijd en van overal is?, zoals De Schepper zo indringend zingt, is voor De Vieze Gasten geen sluitende conclusie. Zeer subtiel, met vaak grimmige humor en fijne toespelingen wordt doorgedrongen tot de kern van de zaak : egoïsme. Wat tot een pamflettaire voorstelling had kunnen leiden, is een charmerend spel geworden waarbij een aantal troeven van het volkstheater op een verrassende manier opnieuw worden uitgespeeld. Zoals altijd wordt het geheel muzikaal sterk omkaderd en begeleid. De muziek van Fabien Audooren tintelt van ?vreemde? klanken en klinkt toch vertrouwd in de oren. Ze wordt uitgevoerd door Fabien zelf en door Geert De Waegeneer en Nathalie De Schepper, die ook nog voortreffelijk acteert. Laten Mong en vooral Magda wel eens een steek vallen, er is nog zoveel in de productie waaraan je een rijk gevoel overhoudt. Roger Arteel Reisvoorstellingen. Info : 09/233.77.30. Nathalie De Schepper, Mong Rosseel, Magda Demeester : een charmerend spel.