Als Opel Europe overgenomen wordt door Magna, haalt eigenlijk Rusland een felbegeerde buit binnen. Ondertussen werd Qatar aandeelhouder van VW en aast China op Volvo. West-Europa komt er niet meer aan te pas.

door Ewald Pironet

Er werd nauwelijks aandacht aan besteed omdat alle ogen gericht zijn op de afwikkeling van de verkoop van Opel Europe door de Amerikaanse moeder General Motors (GM), maar er werd de voorbije dagen een uiterst belangrijke overeenkomst afgesloten die niet alleen voor de autowereld van belang is, maar ook voor de internationale machtsverhoudingen. Qatar nam via een staatsinvesteringsfonds 10 procent in Porsche en 17 procent in Volkswagen, de grootste autobouwer van Europa (en met een assemblagefabriek in Vorst). Daarvoor heeft het Arabische emiraat 7 miljard euro uitgetrokken. Tegen 2011 moet Porsche bij Volkswagen geïntegreerd worden, net zoals Audi, Skoda en Seat dat vandaag al zijn. Zo hoopt men de grootste autobouwer ter wereld te creëren. Qatar is daar dan een van de belangrijkste aandeelhouders. Het illustreert hoe de wereld in een sneltreinvaart verandert en West-Europa in het verliezende kamp zit.

Ook de door de economische crisis gedwongen verkoop van Opel Europe, met een vestiging in Antwerpen, kan het best in dat licht gezien worden. Want die overnamestrijd is al lang geen financieel-economisch dossier meer, maar komt neer op geopolitiek gepoker. Het Canadees-Oostenrijkse Magna sloeg immers de handen in elkaar met de Russische Sberbank voor zijn bod op Opel Europe. Daarmee doet de Russische staatsbank wat premier Vladimir Poetin verwacht: door internationale samenwerking de eigen industrie van knowhow voorzien en langzaam maar zeker de buitenlandse markten veroveren.

Vanzelfsprekend zien GM en de VS dat niet graag gebeuren. GM wil met Chevrolet de Russische markt veroveren en krijgt er Opel als te duchten concurrent na een overname door Magna-Sberbank. Bovendien wordt Rusland sterker in de automobielsector en dus meteen op economisch vlak. Daarom geven GM en de VS de voorkeur aan de andere kandidaat-overnemer van Opel Europa, RJH International, een holding die Opel Europe na een herstructurering opnieuw aan GM zou kunnen verkopen. Zo zouden het marktaandeel en de technologie in Amerikaanse handen blijven en de VS niet aan economische macht inboeten.

De Duitse regering gaat volledig voor het bod van Magna-Sberbank. In ruil voor miljarden euro’s Duitse overheidssteun beloofde Magna-Sberbank dat de Duitse fabrieken open zullen blijven (en op 27 september zijn daar verkiezingen). Duitsland heeft Rusland trouwens niet alleen nodig in dit autodossier, maar ook bijvoorbeeld voor gasleveringen en als investeerder in een failliete scheepswerf. Rusland staat dan ook op het punt om via Duitsland meer dan ooit zijn intrede te doen in de West-Europese economie.

Wat de laatste weken en maanden in de automobielsector gebeurt, weerspiegelt de verschuiving van de macht die er momenteel in de economische wereld plaatsvindt. Het is in die zin ook geen toeval dat juist de Chinese groep Geely grote interesse toont in de overname van de Zweedse autobouwer Volvo Cars, die een fabriek heeft in Gent.

West-Europa speelt in dit hele verhaal een lijdende maar geen leidende rol meer. En Vlaanderen telt al helemaal niet mee in dit geopolitiek getouwtrek.

Rusland staat op het punt om meer dan ooit zijn intrede te doen in de West-Europese economie.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content