GRENSVERLEGGER ROBERT RAUSCHENBERG

Sommigen zeggen van Robert Rauschenberg dat hij de grenzen verlegde van de kunstdisciplines waarin hij werkte. Maar misschien was er bij hem helemaal geen sprake meer van disciplines. Alles was kunst, zolang iemand maar zei dat het kunst was. Rauschenberg werd geboren in Texas, maar verhuisde rond zijn twintigste naar New York, waar hij in de jaren 1950 naam maakte met zijn vernieuwende ideeën, die verder gingen dan die van revolutionaire voorgangers als Jackson Pollock. Het gebruik van alledaagse massaproducten en zijn schilderijen die uitgroeiden tot collages maakten van hem de voorloper van de popart. In Amerika geldt hij als een van de groten van het naoorlogse modernisme. In 196...

Sommigen zeggen van Robert Rauschenberg dat hij de grenzen verlegde van de kunstdisciplines waarin hij werkte. Maar misschien was er bij hem helemaal geen sprake meer van disciplines. Alles was kunst, zolang iemand maar zei dat het kunst was. Rauschenberg werd geboren in Texas, maar verhuisde rond zijn twintigste naar New York, waar hij in de jaren 1950 naam maakte met zijn vernieuwende ideeën, die verder gingen dan die van revolutionaire voorgangers als Jackson Pollock. Het gebruik van alledaagse massaproducten en zijn schilderijen die uitgroeiden tot collages maakten van hem de voorloper van de popart. In Amerika geldt hij als een van de groten van het naoorlogse modernisme. In 1964 ontving hij de Grote Prijs van de Biënnale in Venetië. Later volgden overzichtstentoonstellingen in Parijs en New York. Robert Rauschenberg is 82 jaar geworden. Hij overleed in Florida na een hartstilstand. De Braziliaanse regering is met Marina Silva haar laatste verdedigster van het regenwoud kwijt. Minister van Leefmilieu Silva stapte vorige week op omdat ze te weinig politieke steun kreeg om de ontbossing van het Amazonewoud tegen te gaan. Silva (50) was nochtans vertrouwd met de krachten die haar taak bemoeilijkten. Ze werkte jarenlang in de rubberplantages, onder meer aan de zijde van Chico Mendes, de grote verdediger van het regenwoud die in 1988 vermoord werd. Pas op haar veertiende leerde Silva lezen en schrijven. Later trok ze naar de universiteit en groeide ze uit tot een belangrijke milieuactiviste, die zich behalve tegen de ontbossing ook verzette tegen kernenergie. President Lula da Silva benoemde haar in 2002 tot minister. Sindsdien probeerde ze verschillende keren tevergeefs infrastructuurwerken in het Amazonewoud tegen te houden. Nu Silva terug naar de Senaat gaat, juichen de boeren. Ze hopen dat haar opvolger minder radicaal is. Michel Bovy (56) zal op het einde van zijn loopbaan kunnen zeggen dat hij de Belgische spoorwegen in al hun facetten heeft leren kennen. De man die jarenlang aan het hoofd stond van ACV-Transcom is de nieuwe kabinets-chef van minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken Inge Vervotte (CD&V). Vorig jaar had Bovy nog vriend en vijand verrast door van de vakbond over te stappen naar de directie van de NMBS. Die transfer sleepte erg lang aan omdat zowel de socialistische vakbond als bestuursleden van de spoorwegmaatschappij bezwaren uitten tegen zijn bevoegdheden over het personeel. Uiteindelijk kreeg Bovy alleen het aankoopbeleid en de logistieke onderbouw onder zijn hoede. Na minder dan een jaar zegt hij de NMBS alweer vaarwel om zich op het kabinet van Vervotte bezig te houden met de overheidsbedrijven. De financiële crisis krijgt vooralsnog geen vat op de kunstmarkt. Op de lenteveiling van Christie's in New York werd gegoocheld met miljoenen. De blikvanger was een werk van Lucian Freud (85). Zijn Benefits Supervisor Sleeping, een schilderij van anderhalve meter hoog en twee meter breed, ging van de hand voor 21,7 miljoen euro. Daarmee is 'Big Sue', zoals het werk in bredere kringen bekend is, het duurst verkochte stuk van een nog levende kunstenaar dat ooit geveild werd. Het naaktschilderij van een kolossale vrouw, die Freud in 1995 portretteerde, is een typisch product van zijn hand. De kleinzoon van psychoanalist Sigmund Freud kent de laatste jaren steeds meer succes met zijn figuratieve manier van schilderen waarbij hij de menselijke kwetsbaarheid niet uit de weg gaat.