Bart Cornand

Het Follow the Soundfestival brengt hulde aan drummer Han Bennink.

‘Hij laat zijn stokken dansen op de toneelvloer, fluit het Disneydwergenlied Heigh Ho! Heigh Ho! en slaat dan vol vuur het vel van zijn snaredrum kapot. (…) Hij eindigt de performance zoals hij begon, op zijn kruk achter het drumstel, waarop hij met vederlicht swish-swishende brushes nog even zijn meesterschap in het klassieke swingdrummen à la Papa Jo Jones en Big Sid Catlett demonstreert – wie soms dacht een muzikale clown aan het werk te zien, wordt met de neus op de feiten gedrukt.’ Wijze woorden zijn het van de Volkskrant-journalist Erik van den Berg, die op het Follow the Soundfestival zijn biografie van de Nederlandse drummer Han Bennink komt voorstellen.

Follow the Sound, dat improvisatie in jazz, experimentele rock en elektronica centraal stelt, geeft dit jaar een podium aan pianolegende Cecil Taylor, het ensemble Champ d’Action en drummer Eric Thielemans. Maar bovenal kijken wij uit naar Han Bennink (1942), een man die het midden houdt tussen gillende gekte en Hollandse lolligheid. Hij komt op 2 oktober naar de grote loods van Scheld’apen in twee verschillende combinaties: met de razende gitaristen van The EX, én met zijn nieuwe trio met de jonge Belgische blazer Joachim Badenhorst, en de Fransman Noel Akchoté op gitaar. Die avond gaat ook Hazentijd in première, de film van Jellie Dekker over Benninks leven en werk.

Van Benninks nieuwe trio – weliswaar zonder Akchoté maar met Simon Toldam aan de piano – ligt de nieuwe cd Parken in de winkel (***). Die laat naar goede gewoonte ’s mans dichotomie horen. Music for Camping, Flemische march en Myckewelk zijn handenwringende, zullen we maar zeggen uitdagende stukken. Maar daartegenover positioneert Bennink dan een gulle schep Ellington, met een breekbaar Lady of the Lavender Mist en een uitstekend Fleurette africaine, geplukt uit Dukes samenwerking met Charles Mingus en Max Roach, Money Jungle uit 1962. Ellingtons klassieker Isfahan wordt met een gekarteld mes uitgebeend. Het afsluitende titelnummer, met hulp van de Zweedse zangeres Qarin Wikström (1977) ademt dan weer een gewapende vrede uit. Onrust klonk zelden zo troostend. Niet slecht voor een muzikale clown, toch?

HAN BENNINK TRIO, PARKEN, ILK MUSIC

ERIK VAN DEN BERG, DE WERELD ALS TROMMEL – HET LEVENSVERHAAL VAN HAN BENNINK, UITGEVERIJ THOMAS RAP, 240 BLZ, 19,90 EURO.

FOLLOW THE SOUND, DESINGEL EN SCHELD’APEN, ANTWERPEN, 30/09 T.E.M. 04/10. INFO: WWW.FOLLOWTHESOUND.BE

BLOG! de volledige besprekingen op

blogs.knack.be/cultuur

Bart Cornand

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content