Wat moet een koolzaadveld in bloei op een autosalon? Een tentoonstelling over stripheld Kuifje en auto's ligt al meer voor de hand en een forum over mobiliteit in en rond Brussel hoort er echt thuis. En toch lijkt het erop dat Febiac (Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie) op zoek is naar een nieuwe zingeving voor het autosalon van Brussel, nu de constructeurs hun belangrijke productvoorstellingen in Europa reserveren voor de gerenommeerde motorshows van Frankfurt, Genève of Parijs. Gedelegeerd bestuurder Luc Bontemps bevestigt het vermoeden: 'We moeten de bezoekers laten kennismaken met het complete gamma. Maar onze ambitie reikt verder, wij willen een Europees referentiesalon zijn. Onze naamsverandering past daarin. Onze ligging in het hart van Europa is een sterke troef: België beschikt ook over een belangrijke assemblage- en toeleveringsindustrie, die meer dan 120.000 mensen tewerkstelt. Febiac kan dus met kennis van zaken spreken zowel met de Europese overheden als met de Belgische bevolking.'
...

Wat moet een koolzaadveld in bloei op een autosalon? Een tentoonstelling over stripheld Kuifje en auto's ligt al meer voor de hand en een forum over mobiliteit in en rond Brussel hoort er echt thuis. En toch lijkt het erop dat Febiac (Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie) op zoek is naar een nieuwe zingeving voor het autosalon van Brussel, nu de constructeurs hun belangrijke productvoorstellingen in Europa reserveren voor de gerenommeerde motorshows van Frankfurt, Genève of Parijs. Gedelegeerd bestuurder Luc Bontemps bevestigt het vermoeden: 'We moeten de bezoekers laten kennismaken met het complete gamma. Maar onze ambitie reikt verder, wij willen een Europees referentiesalon zijn. Onze naamsverandering past daarin. Onze ligging in het hart van Europa is een sterke troef: België beschikt ook over een belangrijke assemblage- en toeleveringsindustrie, die meer dan 120.000 mensen tewerkstelt. Febiac kan dus met kennis van zaken spreken zowel met de Europese overheden als met de Belgische bevolking.'Het koolzaadveld in paleis 1 staat er dus toch niet toevallig? 'Daarmee willen wij de aandacht van de salonbezoeker vestigen op het bestaan en de vele toepassingsmogelijkheden van de huidige en toekomstige biobrandstoffen, en tegelijkertijd een aantal misverstanden en vooroordelen uit de wereld helpen.' Ook de dramatische verkeerssituatie in en rond Brussel komt aan bod. Op donderdag 19 januari onderzoeken vertegenwoordigers van de politieke, wetenschappelijke en bedrijfswereld hoe de diverse vervoermiddelen het best kunnen worden ingezet en aan elkaar gekoppeld om een duurzaam mobiliteitsplan uit te werken. Luc Bontemps: 'Het verkeer in en rond Brussel dreigt de economische activiteit in de regio compleet te verlammen. Voor een keer is Vlaanderen achterop in de zoektocht naar oplossingen. Onbegrijpelijk.' Ook het onsamenhangende milieu- en fiscaal beleid van de overheid stoort Bontemps. 'Driekwart van alle nieuw ingeschreven wagens in ons land is uitgerust met een dieselmotor. België is daarmee koploper in Europa. Dat is goed nieuws, want een diesel verbruikt een derde minder dan een gelijkaardige benzinemotor.' Maar een dieselmotor produceert meer schadelijke uitlaatgassen, gelukkig hoe langer hoe minder. De kritiek betreft vooral de oudere diesels (euro 0 en euro 1), zij vervuilen het meest en maken nog een kwart van ons dieselpark uit. De emissies van de nieuwe dieselmotoren (euro 4-norm) bedragen minder dan een tiende van de schadelijke uitstoot van motoren uit het begin van de jaren negentig. Mét roetfilter verminderen de schadelijke uitlaatgassen bijna tot niets. In onze buurlanden geeft de overheid fiscale voordelen aan autobestuurders die een nieuwe auto kopen die beantwoordt aan de euro 4-norm. België doet net het omgekeerde: 'Hoe ouder de auto, hoe groter de vervuiling, hoe minder verkeersbelasting hij betaalt.' Febiac dringt daarom aan op een hervorming van de rijbelasting en afschaffing van de BIV. Luc Bontemps: 'Laat de emissienorm mee bepalen hoeveel de automobilist moet betalen.'Een autosalon met Europese allures moet meer dan enkele wereldpremières hebben. 'De internationale concurrentie is groot én België is een klein land met een kleine afzetmarkt, zonder een eigen merk', weerlegt Bontemps. De Belg ligt er niet van wakker. 'Ons bezoekersaantal schommelt al enkele jaren tussen 700.000 en 750.000, geen enkel internationaal salon scoort beter in vergelijking met het aantal inwoners. Kandidaat-kopers willen het productaanbod nog een laatste keer vergelijken vooraleer ze over de prijs onderhandelen.' Om een potentiële klant over de streep te halen, gaan verkopers tot het uiterste. Erik Van den Heuvel (DaimlerChrysler): 'Het autosalon betekent voor elk merk hét moment van de waarheid. Wie hier geen goede beurt maakt, gaat een moeilijk jaar tegemoet. Tussen begin januari en midden februari realiseren we 25 tot 30 procent van onze jaaromzet.' Opel verkoopt niet op het salon, zoals de meeste merken trouwens. Een 40-tal zogenaamde consulenten, jonge universiteits- en hogeschoolstudenten, informeert en adviseert de standbezoekers, kandidaat-kopers worden doorverwezen naar een dealer. Marco Van Riel (GM): 'De bezoekers worden niet lastiggevallen door opdringerige verkopers. Deze zachte aanpak rendeert. Uit onze cijfers blijkt dat kandidaat-kopers zelden op hun beslissing terugkomen.'Kleinere merken met een beperkt aantal dealers profiteren het meest van de zichtbaarheid en grote media-aandacht die een autosalon opleveren. Karl Knuts (Skoda): 'Onder de vleugels van Volkswagen heeft Skoda de voorbije jaren een formidabele vooruitgang geboekt. Zowel op het vlak van kwaliteit als betrouwbaarheid staan wij bovenaan, maar nog te weinig mensen zijn daarvan op de hoogte. Een autosalon is dan ook belangrijk.' Dat geldt merkwaardig genoeg ook voor een merk als Mercedes. Erik Van den Heuvel: 'Ons gamma is op korte tijd zo uitgebreid dat de meeste mensen het overzicht hebben verloren. Bovendien presenteren we hier een 'bionische auto'. Voor dit ontwerp zijn onze ingenieurs op zoek gegaan naar voorbeelden in de natuur die in vorm en structuur hun ideeën over een aerodynamische, veilige, ruime en milieuvriendelijke auto benaderden. Hun zoektocht eindigde bij de koffervis.'De oogst aan wereld- en Europese premières mag dan mager zijn, toch verdienen enkele modellen extra aandacht. Opel stelt een sierlijke cabrioversie voor van het succesvolle Astra-model, dat in ons land en in zijn segment de VW Golf van de eerste plaats heeft verdrongen. De Astra Twin rolt vanaf eind februari van de band in Antwerpen. Ford toont zich minder klantvriendelijk, het Belgische publiek krijgt de definitieve versie van de sportieve monovolume (SAV) niet te zien, alhoewel hij binnenkort in Genk in productie gaat. BMW heeft de wereldpremière van de BMW Z4 wel gereserveerd voor Brussel, al wordt die sportwagen in ons land bijna zeker geen kaskraker. Maar dat geldt voor de meeste blikvangers. De strijd om de mooiste auto op het autosalon gaat allicht tussen de Alfa Romeo Brera en de Peugeot 407 coupé. Loop ook eens langs bij Toyota en Lexus, de Japanse constructeur bouwt momenteel de beste auto's ter wereld. Value for money vind je op de stand van Hyundai, het succes van de Zuid-Koreaanse constructeur steunt op sobere maar inmiddels uiterst betrouwbare en betaalbare (gezins)auto's. DE EUROPEAN MOTOR SHOW BRUSSELS VINDT PLAATS VAN DONDERDAG 12 T/M ZONDAG 22 JANUARI OP DE HEIZEL, VAN 10 TOT 18.30 UUR. BIJKOMENDE INFO: www.autosalon.be.URBAIN VANDORMAEL