'Niet de carriers maar de gebruikers moeten beschermd worden', zei de Luxemburgse verslaggever George Bach (EVP) in zijn toelichting bij de herziening van de bestaande verordening. Bach verwees naar het gebrek aan informatie, oneerlijke praktijken en de uitholling van het begrip overmacht.
...

'Niet de carriers maar de gebruikers moeten beschermd worden', zei de Luxemburgse verslaggever George Bach (EVP) in zijn toelichting bij de herziening van de bestaande verordening. Bach verwees naar het gebrek aan informatie, oneerlijke praktijken en de uitholling van het begrip overmacht. Philippe De Backer (Open VLD): Op elke Europese luchthaven die een vliegtuigmaatschappij aandoet, moet ze een bemand contactpunt hebben met directe informatie over vertragingen, annulaties, omboekingen, invoerrechten, schadeclaims. Nu krijgt amper 2 procent van de gedupeerde reizigers ook effectief een schadevergoeding uitbetaald. Said El Khadraoui (SP.A): Maatschappijen moeten binnen een week zelf klachtenformulieren verstrekken. Hebben ze na twee maanden niet geantwoord, dan wordt de compensatie als verworven beschouwd. Vanaf twee uur vertraging moet de maatschappij bovendien zorgen voor eten, drinken en telefoonverbindingen. Als de klant binnen acht uur na een omleiding niet op zijn bestemming raakt, heeft hij recht op een hotelkamer. Philippe De Backer (Open VLD): Klopt. De natuur, terreur of wilde stakingen blijven echte overmacht. Technische mankementen niet meer, die zijn een kwestie van onderhoud en organisatie. Mathieu Grosch (CSP): Ofwel een omboeking naar een andere maatschappij of naar ander vervoer, als binnen twaalf uur geen andere route geregeld kan worden, ofwel hotelaccommodatie voor ten hoogste vijf dagen tegen 125 euro per persoon per nacht. In één moeite door hebben we ook duidelijkheid gecreëerd over de handbagage en internetboekingen. Een weigering vanwege een verkeerd gespelde naam kan niet meer, je kunt de fout tot 48 uur voor het vertrek laten rechtzetten. Extra kosten en beperkingen moeten uitdrukkelijk vermeld worden bij de boeking van een ticket. En behalve één stuk handbagage mag ook een overjas, een laptop, een handtas en een taxfree-tasje mee het vliegtuig in. Dat tasje moet niet meer in de handbagage gepropt worden, zoals Ryanair eist. Said El Khadraoui (SP.A): Eerst moet de Europese Raad ons nu volgen, maar allicht kan Europees voorzitter Griekenland de verordening doordrukken op de lentetop eind maart en kunnen we een eindstemming houden in april. Tenzij Spanje zijn veto stelt, nu eindelijk ook Gibraltar is opgenomen in de luchtvaartafspraken. Lukas De Vos