Wat twee dozijn gesubsidieerde werkgelegenheidsmaatregelen niet konden klaarspelen, brengt nu de economische groei voor elkaar: de ondernemingen werven aan. De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) registreert maand na maand nieuwe records werkaanbiedingen. De uitzendsector floreert. Voor ongeschoolde werkzoekenden blijft er echter een probleem bestaan, terwijl werkgevers erover klagen dat zij onvoldoende gekwalificeerde medewerkers kunnen aantrekken.
...

Wat twee dozijn gesubsidieerde werkgelegenheidsmaatregelen niet konden klaarspelen, brengt nu de economische groei voor elkaar: de ondernemingen werven aan. De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) registreert maand na maand nieuwe records werkaanbiedingen. De uitzendsector floreert. Voor ongeschoolde werkzoekenden blijft er echter een probleem bestaan, terwijl werkgevers erover klagen dat zij onvoldoende gekwalificeerde medewerkers kunnen aantrekken. Hoe dan ook groeien en bloeien de personeelsadvertenties, het belangrijkste rekruteringskanaal. Ilse Peeters van Vacature Research kon nameten dat in de eerste jaarhelft het advertentievolume in de Belgische rekruteringsmedia met 30 procent groeide in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Veelzeggend voor de Belgische economische ontwikkeling is dat bijna acht op tien van de personeelsadvertenties verschijnt in Nederlandstalige bladen. Maar het Waalse landsgedeelte komt dan ook van ver terug: ondanks het geringe gewicht in de rekruteringsmarkt groeide het volume personeelsadvertenties in Wallonië met liefst 53 procent in vergelijking met het eerste semester van verleden jaar. Het zoekwerk van Ilse Peeters bevestigt op het rekruteringsniveau wat het bedrijfsleven als een dagelijkse klacht over de lippen komt: het is moeilijk ingenieurs en informatie-technologische mensen aan te trekken. "Het advertentievolume steeg met 79 procent voor de ingenieurs en met 50 procent voor de informatici", zegt researcher Peeters. "Dat is niet verwonderlijk als men rekening houdt met de belangrijkste drie groeisectoren van het ogenblik: informatietechnologie, telecommunicatie en algemene consultingdiensten."JOBS ZOEKEN OP HET INTERNETVolgens Vacature, het gemeenschappelijk rekruteringsmagazine van De Financieel Economische Tijd, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen, Knack en Trends is er dan ook een speciale inspanning nodig voor die doelgroep met een onevenwicht tussen vraag en aanbod. Vanaf september geven de betrokken uitgeverijen ( De Persgroep, Roularta, De Regionale Uitgeversgroep en De Tijd) Vacature, Science & Technology uit. Het is een informatiemagazine met personeelsadvertenties, dat zich speciaal richt tot informatici, ingenieurs en wetenschappers. Het nieuwe veertiendaagse werkgelegenheidsinstrument neemt de gespecialiseerde advertenties voor de doelgroep uit de wekelijkse Vacature over en gaat rechtstreeks naar de betreffende sollicitanten thuis, naar raming zo'n 35.000. Internet blijkt voor werkzoekenden een belangrijk sollicitatiekanaal te zijn. Ilse Peeters telt gemiddeld 160.000 hits per maand op de bestaande Internetsite van Vacature. Die is nu vernieuwd en bevat wekelijks alle belangrijke jobadvertenties van Vacature. De bezoeker van de site kan voorts systematisch zoeken op functie, regio, bedrijf en sector, maar ook jobwensen opgeven en sollicitatietips, bedrijfsfiches, artikelen over werk en recht en programma's voor loonberekening opvragen. G.D.