Els Van Steenberghe

Op 30 april 1902 ging in Parijs een van de mooiste opera’s van de voorbije eeuw in première: Claude Debussy’s Pelléas et Mélisande. De componist zette daarin de gelijknamige theatertekst van Maurice Maeterlinck op romantische muziek, met een hoofdrol voor de piano. In die lyrische klankenwereld hunkeren Pelléas en Mélisande naar elkaar. Ze bekopen dat verlangen allebei met de dood. Op Debussy’s honderdste sterfdag regisseren Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet de opera. Marina Abramovic – moeder van de performancekunst – levert het decor. Zij werkte in 2013 al met Cherkaoui aan Boléro bij de Opéra National de Paris. Zijn sierlijke dans kwam toen thuis in haar kale, mistige decor. Abramovic’ rauwheid en zijn elegantie vormen nu een cocon waarin Pelléas en Mélisande kunnen stralen en sterven.

Vanaf 02/02

Pelléas et Mélisande Opera Vlaanderen, Antwerpen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content