'De schoonheid verlicht de eeuwige pijn', betoogde Friedrich Nietzsche in De vrolijke wetenschap (1882). Die gedachte onderschrijft regisseur Luk Perceval tijdens het ensceneren van ...

'De schoonheid verlicht de eeuwige pijn', betoogde Friedrich Nietzsche in De vrolijke wetenschap (1882). Die gedachte onderschrijft regisseur Luk Perceval tijdens het ensceneren van het eerste deel van de trilogie The Sorrows of Belgium. In Yellow (2020) zal hij focussen op de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog. In Red (2021) op de aanslagen van 22 maart 2016. Nu, in Black, ensceneert hij een beschamend stuk geschiedenis: de kolonisatie van Congo. Kunnen we niets leukers tippen? Zeker. Maar deze week schuren schoonheid en wrangheid nergens zo intens tegen elkaar als in NTGent. Net dat levert theatraal vuurwerk op. Als uitgangspunt dient het dagboek dat de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard schreef toen hij van 1890 tot 1910 in Congo verbleef. Kleppers als Tom De Wispelaere, Frank Focketyn en Aminata Demba zorgen ervoor dat de schoonheid zal overheersen.