"Toen hij haar daar zo droefgeestig en eenzaam aan dat tafeltje zag zitten, en later getuige was van haar beschroomde, bijna meisjesachtige blijdschap toen een van de gastheren haar ten dans vroeg, wist hij meteen hoe gemakkelijk het ging worden. Hij hief zijn glas, en bracht met een vrijwel onmerkbare beweging in haar richting een snelle toast op haar uit. Je gebeden zijn verhoord, Regina, beloofde hij. Van nu af aan ben je van mij."
...

"Toen hij haar daar zo droefgeestig en eenzaam aan dat tafeltje zag zitten, en later getuige was van haar beschroomde, bijna meisjesachtige blijdschap toen een van de gastheren haar ten dans vroeg, wist hij meteen hoe gemakkelijk het ging worden. Hij hief zijn glas, en bracht met een vrijwel onmerkbare beweging in haar richting een snelle toast op haar uit. Je gebeden zijn verhoord, Regina, beloofde hij. Van nu af aan ben je van mij."Het loopt niet goed af met Regina, in Mary Higgins Clarks laatst vertaalde boek (het achttiende) "Jij bent van mij" ( "You Belong to Me"). "De Koningin van de Spanning" heeft weer een goed doorwrochte, spannende en toch beschaafde thriller afgeleverd. Clarks loopbaan is een mooi voorbeeld van de verwezenlijking van de Amerikaanse droom. Van Ierse afkomst, opgegroeid in de Bronx, New York, moeder werd jong weduwe, Mary was secretaresse en stewardess, trouwde, kreeg vijf kinderen, werd in 1964 weduwe, had eerder korte verhalen geschreven, begon aan radioscripts en publiceerde een onsuccesvolle roman over George Washington. Tijd voor een spannend boek, sinds haar jeugd al haar favoriete genre. "Het begon bij Adam en Eva. Eva haalde Adam over een misdaad te begaan. Ze hadden twee kinderen: de één doodde de ander. Als het menselijk ras zo aanvangt, is het geen wonder dat er zoveel belangstelling is voor misdaad en moord." In 1975 verscheen haar eerste thriller, de bestseller "Where are the Children?". In 1988 kreeg ze van uitgeverij Simon & Schuster een megacontract: meer dan 11 miljoen dollar als voorschot voor haar vier volgende romans. Een solide opbouw, goed uitgewerkte karakters, behoorlijke plot en een vleugje klassieke romantiek. "Jij bent van mij" heeft weer alle kenmerken van een typische Clark-thriller. De moraal - altijd aanwezig: vrouwen moeten attent zijn op hun veiligheid en gevaarlijke situaties vermijden. Het verhaal: welgestelde, alleenstaande dames verdwijnen tijdens cruisereizen. Dr. Susan Chandler, psychologe en presentator van het populaire radioprogramma "Vraag het dr. Susan", nodigt de auteur uit van het boek "Verdwenen Vrouwen". Chandler brengt een verdwijning ter sprake van een vrouw die nooit gevonden is: Regina Clausen, een befaamd beleggingsadviseur. Ze doet een oproep aan mensen die inlichtingen zouden kunnen verschaffen en zet daarmee een mechanisme in werking dat leidt tot nog meer moorden en een hardnekkige speurtocht naar de dader. Een van de aanwijzingen is een goedkope turkooizen ring met de inscriptie "Jij bent van mij", die de moordenaar zijn slachtoffers schenkt. GEWELD BUITEN BEELDSfeertekeningen van met name "betere" milieus, de beschijving van uiteenlopende karakters, en meerdere verhaallijnen worden vaardig verweven tot een spannend geheel. Familieleden bezorgen de hoofdpersonen de nodige narigheid en natuurlijk is er - een fenomeen in veel van Clarks boeken - een knappe, rijke, interessante vrijgezel van achter in de dertig. Mary Higgins Clark: "Mijn hoofdpersonen zijn niet uit op moeilijkheden. Toch overkomt hen iets. Bijvoorbeeld omdat ze iemand hebben vertrouwd die niet blijkt te deugen. Een kinderoppas, een dokter. Dat is echt angstaanjagend. Je denkt dat je veilig bent, maar je bent het niet. Tijdens een bijeenkomst van misdaadauteurs zei een collega eens: Het meest angstaanjagende geluid is als je denkt dat je alleen thuis bent en de wc wordt doorgetrokken." "Een hardboiled stijl ligt mij niet. Ik houd het geweld zoveel mogelijk buiten beeld. Je hoort iemand die een vrouw achtervolgt. Je krijgt niet de bloedige details. Je ziet handen die naar een keel grijpen. Een lichaam, met één dansschoen aan. Ik heb altijd gedacht dat de verbeelding veel meer kan opleveren dan klinische details." "De plot moet als een puzzel zijn. Je reikt bouwstenen aan en aan het eind moet het kloppen. Je moet niet twaalf pagina's nodig hebben om uit te leggen wat er gebeurd is. De lezers moeten het samen met jou zien. Daarom moet de motivatie ook geloofwaardig zijn. Daar werk ik hard aan. Ik weet altijd waar ik naartoe wil in een boek, maar tijdens het schrijven gebeurt er veel, veranderen er dingen. Omdat het een reis is, door de bossen, tegen de bergen op, de rivier valt droog en je slaat een andere weg in. Tot de stemmen kloppen, de karakters op hun plaats vallen." "Wat de romantiek in mijn boeken betreft: Ik groeide op in een tijd dat men naar elkaar gluurde. Het haardvuur knetterde, een wolk schoof langs de maan en zij las die nacht niet meer. Romantiek is toch wat vrouwen nog altijd willen. Een intelligente, aardige man die voor je zorgt, je niet als een object behandelt. Dus geef ik hem aan mijn meisjes." Clark schatert. Televisiepresentator Larry King vroeg haar eens in zijn show: "Hoopt u ooit nog een boek te schrijven dat blijvende waarde heeft?" Ze antwoordde: "In de geschiedenis zijn er een paar verhalen die zijn blijven hangen. Van Shakespeare: Hamlet, MacBeth. Spanning, misdaad, actie, passie. Dat zit allemaal ook in mijn verhalen." Mary Higgins Clark, "Jij bent van mij", Luitingh-Sijthoff, Amsterdam, 304 blz., 650 fr.Ineke van den Bergen