Gent eist almaar nadrukkelijker de blauwe wimpel van nationale dansstad op. Met grote regelmaat maakt de fine fleur van de elektronische muziek haar opwachting tijdens "I love techno", de Eskimo-parties of "Ten days of techno". De snelle evoluties in de wereld van blieps en beats dwingen "Ten days" tot een herschikking. Techno is immers niet langer afdoende om de brede waaier van stijlen en subgenres te dragen. Daarom heet het tiendaagse festival in ...

Gent eist almaar nadrukkelijker de blauwe wimpel van nationale dansstad op. Met grote regelmaat maakt de fine fleur van de elektronische muziek haar opwachting tijdens "I love techno", de Eskimo-parties of "Ten days of techno". De snelle evoluties in de wereld van blieps en beats dwingen "Ten days" tot een herschikking. Techno is immers niet langer afdoende om de brede waaier van stijlen en subgenres te dragen. Daarom heet het tiendaagse festival in de marge van de Gentse Feesten voortaan "Ten days off". De hoorn des overvloeds zorgt er ook voor dat een aantal avonden een specifiek etiket krijgt opgekleefd. Zo zijn er specials rond de Britse dj/producer Andrew Weatherall en het Planet E-label van technopionier Carl Craig. De nieuwe Franse lichting komt met een busje en schuift met de nodige fierheid Kojak naar voren. Het trio mengt elektro, disco, house, techno en hiphop, en meldt zich als de opvolger van Daft Punk en Cassius. Een andere kennerstip is de markante Britse DJ Keb Darge. Sinds het midden van de jaren zeventig is de voormalige Schotse worstelkampioen op zoek naar sterke maar onvindbare funk- en soulsingles. Door de zaak exclusief te houden, heeft hij in eigen land een fanatiek publiek opgebouwd. Sinds enkele jaren brengt hij zijn schatten uit op de compilatiereeks "Legendary deep funk" en wisselt hij druk plaatjes met DJ Shadow. Opmerkelijk is het zware accent dat gelegd wordt op drum'n'bass. De snelle en technisch behoorlijk ingenieuze dansvariant was immers al opgegeven. De mislukte poging om het brede publiek te bereiken, is echter een creatieve zegen gebleken. In de ondergrond knettert en knispert het als nooit tevoren en wordt een nieuwe sprong voorwaarts voorbereid. "Ten days off" gaat evenveel naar toen als naar straks. Hoewel de elektronica wordt voorgesteld als een snoepje van hier en nu, heeft ze een lange geschiedenis. De grote aandacht zorgt ervoor dat de pioniers mogen en durven buitenkomen. Zo maakt de Amerikaanse oudstrijder François Kevorkian zijn debuut op Belgische bodem. De man maakte gezwind de overstap van disco naar house en zag zeer vroeg het nut van remixen in. Kevorkian werkte zowel met Kraftwerk als met Diana Ross en wordt tot de beste dj's aller tijden gerekend. De geschiedenis komt op bezoek. Ten days off loopt van 16 tot 26 juli in de Star Building. Info: 03/226.49.63 of http://www.dma.be/p/5voor12.Jan Delvaux