XAVIER LAPORTA
...

XAVIER LAPORTA De inschrijvingen van Renaults in ons land daalden in maart met 43 procent. Volgens Xavier Laporta, directeur communicatie van de NV Renault België-Luxemburg, is dat niet significant omdat het gaat over inschrijvingen, niet over verkopen. Hij wil in elk geval dat de Belg zijn merk trouw blijft.?Er zijn volgens de maandelijkse overzichten van Febiac 43 procent minder Renaults ingeschreven. Niet minder verkocht, dat is een heel verschil. In Vilvoorde staan er zoveel duizenden auto's geblokkeerd, het wagenpark in het Noord-Franse Wavrin was tot vorige week bezet. Wij konden dus niet leveren, dat was het probleem. Wanneer we zoals voorzien, voor maart tweeduizend wagens geleverd hadden, waren we er zelfs helemaal niet op achteruit gegaan. Desondanks is maart een zwakke verkoopmaand. Wij hebben bovendien bewust geen opendeurdagen georganiseerd of geen communicatie opgezet over speciale promotie-acties. Dat zou in deze omstandigheden als brutaal, zelfs arrogant overkomen. We gaan de gevolgen daarvan de komende maanden zeker voelen in de verkoop. Ik begrijp dat mensen in de emotie na zo'n aankondiging beweren geen Renault meer te zullen kopen. En goed, er zijn een aantal instanties die afhaakten, maar daar tegenover staan dan bijvoorbeeld de vakbonden of de gemeente Ukkel die duidelijk zeggen dat ze ons niet willen boycotten. Feit is dat we bijna géén verkoopannulaties genoteerd hebben. En volgens mij neemt een aantal instanties een anti-Renaultbeslissing om zichzelf in de kijker te zetten. Geen Renault meer kopen, verandert fundamenteel niets aan het probleem. Om de groep opnieuw winst te laten genereren, moest één fabriek dicht, helaas werd dat Vilvoorde. Dat is dus een louter economisch probleem, maar het heeft niets met de kwaliteit van de wagens te maken. Wij hebben niet voor niks nog altijd de Wagen van het Jaar in huis. Geen Renault meer kopen, betekent trouwens de werkgelegenheid verder in gevaar brengen. Als je de mensen telt in het magazijn voor wisselstukken in Machelen, de werknemers van Renault België-Luxemburg, de concessiehouders en hun personeel, de agenten,... dan praten wij rechtstreeks over vierduizend gezinnen. Plus zijn er de onderaannemers, zoals de schoonmaakploegen bij grote dealers, hun drukker, hun wasserij... Een boycot van Renault kan ook hun baan in gevaar brengen.? EDDY VERCAMMEN Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver besloot bijna onmiddellijk om het Franse automerk te boycotten. Het ging niet om een emotionele reactie : Eddie Vercammen, schepen van Verkeer en Openbare Werken, staat nog altijd achter de maatregel.?De maandag na de bom in Vilvoorde lag de hele affaire nog vers in het geheugen. Wij hebben toen op de gemeenteraad beslist om voortaan geen Renaultvoertuigen meer te kopen. Er is ook een brief naar Parijs vertrokken om te protesteren en met de vraag op de sluiting terug te komen. We hebben er nog altijd geen antwoord op gekregen. Wanneer de situatie niet verandert, verschijnt bovendien in ons eerstvolgend gemeentelijk informatieblad een oproep aan de bevolking om geen Renault meer te kopen. Iedereen moet dan voor zichzelf uitmaken of hij daar op ingaat, want verplichten kan je natuurlijk niemand. De drie maatregelen zijn als het ware voorlopig. Wij zijn bereid er op terug te komen, indien Renault bijdraait of wanneer er tenminste een oplossing uit de bus zou komen waarmee alle betrokken partijen het eens kunnen zijn. Intussen hebben we heel veel reacties gekregen, zowel positieve als negatieve. Zo was er eentje van de dealer van Renault uit onze gemeente die er op wees dat door een boycot de werkgelegenheid nog verder in het gedrang kwam. Maar daar tegenover staan dan zo'n vijfendertig, veertig inwoners die voor hun kostwinning rechtstreeks afhangen van Vilvoorde. Wanneer een fabriek sluit, kan je daar moeilijk iets tegenin brengen. Tenminste als er rationele redenen zijn voor die sluiting, zoals bijvoorbeeld een te hoge loonkost. Maar Renault investeerde enkele jaren geleden nog miljarden in Vilvoorde en nu gaat de zaak dicht. Dat zijn toch geen stommeriken in die directie, die kunnen toch ook rekenen ? Het ergste is de manier waarop dit gebeurde. Onaangekondigd, zonder iemand vooraf in te lichten, zonder de vakbonden te waarschuwen, zet Renault van vandaag op morgen een paar duizend mensen op straat. Die vallen dus totaal onvoorzien zonder inkomen. Dat is niet meer van deze tijd. Ik verdien mijn brood in een bedrijf met drieduizend werknemers en ik kan me niet voorstellen dat daar zoiets zou gebeuren.? Opgetekend door Jos Grobben