Neem een stel kabouters, laat ze op zondagochtend Vlaanderens twee- tot zesjarigen entertainen, tracht hun bijna fulltime babysittende grootouders tot een bezoek aan het eigen pretpark te bewegen en maak met je hele gezelschap geregeld een toer langs parochiezalen en culturele centra. Als je tussen twee voorstellingen in de belangstelling dan ook nog levendig kunt houden via de verkoop van stripverhalen, boekentasjes en t-shirts, dan heb je wat Hans Bourlon 'de natte droom...

Neem een stel kabouters, laat ze op zondagochtend Vlaanderens twee- tot zesjarigen entertainen, tracht hun bijna fulltime babysittende grootouders tot een bezoek aan het eigen pretpark te bewegen en maak met je hele gezelschap geregeld een toer langs parochiezalen en culturele centra. Als je tussen twee voorstellingen in de belangstelling dan ook nog levendig kunt houden via de verkoop van stripverhalen, boekentasjes en t-shirts, dan heb je wat Hans Bourlon 'de natte droom van vele marketingmanagers' noemt. Bourlon is medeoprichter en een van de gedelegeerd bestuurders van Studio 100. Hij licht de werkwijze van Vlaanderens meest succesvolle amusementsfabriek nader toe in de jongste ondernemerseditie van Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Het bedrijf beschikt nog niet over de cijfers voor 2004, maar het staat wel vast dat de schitterende prestaties van de voorbije jaren geëvenaard zullen worden. Studio 100 sloot 2003 af met een nettowinst van meer dan 4,5 miljoen euro op een geconsolideerde omzet van 50,3 miljoen euro. Het grootste deel van de omzet haalt het bedrijf uit de theatervoorstellingen, niet alleen van de klassiekers Samson en Plop, maar ook van K3, Spring, Piet Piraat en de Antwerpse revues van Caals & Van Vooren. Tijdens een congres van de Europese Radio-unie (EBU) enkele jaren geleden leerde Bourlon, die het bedrijf in 1996 samen met Gert Verhulst en Danny (Samson) Verbiest oprichtte, dat geen enkel ander soortgelijk bedrijf in Europa op de hierboven beschreven manier tewerk ging. Bourlon is niet te beroerd om toe te geven dat veel van wat Studio 100 doet, geïnspireerd is op de baanbrekende kindertelevisie waar Nederland in de jaren '70 mee uitpakte. Voor de 30-plussers van nu staan namen als Swiebertje, Ti-Ta Tovenaar en de legendarische Fabeltjeskrant nog onuitwisbaar in het geheugen geprent. Studio 100 is dan ook meer dan trots op zijn toppositie in de Nederlandse markt voor kinderprogramma's. Bourlon en Verhulst - Verbiest stapte eind december 2004 uit het bedrijf - willen echter ook buiten het Nederlandse taalgebied doorbreken. Vandaar dat het bedrijf zich heeft klaargemaakt voor schaalvergroting, een operatie waarvoor momenteel geschikte buitenlandse partners worden gescreend. Inclusief Plopsaland, staat Studio 100, dat indertijd begon met 5 medewerkers, in voor 220 voltijdse banen. Samengesteld door Marcel Schoeters