Lente vorig jaar leek er hoegenaamd niks aan de hand. Bedrijven zochten wanhopig naar werkvolk. Het Nederlandse KLM ronselde ? nooit gezien ? zelfs Belgische stewardessen. Maar insiders uit het wereldje van de rekrutering wisten op dat ogenblik dat de klad er al in zat. De vacatures gingen naar beneden en in het najaar 2001 implodeerde de handel helemaal.
...

Lente vorig jaar leek er hoegenaamd niks aan de hand. Bedrijven zochten wanhopig naar werkvolk. Het Nederlandse KLM ronselde ? nooit gezien ? zelfs Belgische stewardessen. Maar insiders uit het wereldje van de rekrutering wisten op dat ogenblik dat de klad er al in zat. De vacatures gingen naar beneden en in het najaar 2001 implodeerde de handel helemaal. Op dit ogenblik blijft het buikriem in de branche. De verschillende media ? huis-aan-huisbladen, internetsites, kranten... ? moeten in vergelijking met 2001 van 15 tot liefst 40 % inleveren. Dat doet pijn, want personeelsadvertenties vormen een mooie bron van inkomsten. Maar net als vorig jaar, toen de buitenwacht de bui niet zag hangen, weet de sector het weer beter: er zijn waarschijnlijk goeie tijden op komst. Vandaar dat Vacature.com, de marktleider voor rekruteringsbladen, uitgerekend nu met een magazine komt. Vacature.com is onder andere uitgever van het krantensupplement Vacature. Het bedrijf ontstond in 1996 en kwam toen met een rekruteringsbijlage voor De Financieel-Economische Tijd, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen en De Morgen. Parallel verscheen Vacature bij de Roularta-bladen Knack en Trends. In feite was dit gezamenlijke initiatief van Vlaamse uitgevers een regelrechte aanval op de VUM-groep. Die domineerde met De Personeelsgids, een bijlage van De Standaard en Het Nieuwsblad (later ook Het Volk), de markt van de betere personeelsadvertenties. Wat de individuele uitgevers nooit lukte, ging nu plotseling wel: De Personeelsgids werd al heel snel in het defensief gedrongen. De ene directeur volgde de andere hoofdredacteur op, er kwam twee keer een naamsverandering bij kijken ? het supplement heette even Job@ en dan Jobat ?, maar voortaan kon Vacature zich de onbetwiste marktleider noemen. Het grootste gevaar kwam nog van het internet, het medium dat teert op snelheid, interactiviteit en lagere kosten. Vandaar dat Vacature.com in 2000 een eigen website lanceerde. Daarmee ging het bedrijf de ring in met de overigens uitstekende site van de VDAB of met internationale concurrenten als Monster en andere StepStones. Vanaf deze week zit het nieuwste initiatief van Vacature.com bij uw Knack. Het luistert naar de voor de hand liggende naam Vacature Magazine. De publicatie bevat de personeelsadvertenties uit de krantenbijlage, maar geen product- of merkreclame uit dat supplement. Redactioneel brengt het blad volgens Vacature-directeur Dirk Velghe 'professionele ontspanning. Dingen rond bedrijfswagens of gadgets, korte bondige tips voor direct gebruik, veel rond het thema leven & werken'. Velghe verwijst qua concept naar het Duitse nieuwsmagazine Focus. Dat is een succesblad dat met een formule van gedrukte televisie het gerenommeerde Der Spiegel commercieel in grote verlegenheid bracht. Het blad mikt voor één keer en in tegenstelling tot zoveel andere initiatieven in de uitgeverswereld niet op een unserved audience. Het gaat binnen het segment van de hoger opgeleide bevolking voor de zogenaamde 'latente zoekers'. Dit zijn ? naast de 'actieve zoeker' ? mensen die niet direct uitkijken naar een nieuwe baan. Velghe omschrijft hen als werknemers die gelukkig zijn met hun job, zeker niet werkloos, maar zich misschien laten verleiden door een baan dichter bij de deur, eentje die beter betaalt of interessanter lijkt. 'De latente zoekers zijn juist de meest interessante kandidaten voor bedrijven. Deze mensen bereik je niet via het internet, je moet hen via de krant of het magazine aanspreken.' Volgens Velghe kan Vacature.com dat vorig jaar 31.000 vacatures publiceerde, dankzij het blad een perfecte mix aanbieden. 'Wij verkopen geen ruimte voor personeelsadvertenties, wel oplossingen. Een bedrijf komt bij ons en wij zorgen voor een multimediale spreiding van de advertenties die wij ook nog in onze kranten kunnen opnemen. Vacature.com vormt een soort one stop shop. Wij kunnen alles netjes doseren. Een betrekking in de juridische sector draineren wij bijvoorbeeld naar de De Financieel-Economische Tijd en Vacature. Wij werken dus niet met een breed spectrum antibioticum.' Meegenomen is zeker dat het magazine een besparing inhoudt. Bijna één derde van de lezers van Knack en Trends kreeg de krantenversie van Vacature dubbel. De 'doublures' verdwijnen met de komst van het magazine. Dat scheelt meteen weer een paar bomen. J.G.