Het Ictus-ensemble is enorm op dreef dit jaar. Met een knetterende uitvoering van Kraft van Magnus Lindberg onlangs in de Antwerpse Singel, was hun energie rechtstreeks, bijna fysiek voelbaar. Nu, met hun eerste tiendaagse Internationaal Compositie Seminarie(ICS) in Brussel, begrijp je pas goed waar het dit (eeuwig) jonge ensemble eigenlijk om te doen is: het slopen van de muur tussen die 'moeilijke' hedendaagse muziek en het publiek.
...

Het Ictus-ensemble is enorm op dreef dit jaar. Met een knetterende uitvoering van Kraft van Magnus Lindberg onlangs in de Antwerpse Singel, was hun energie rechtstreeks, bijna fysiek voelbaar. Nu, met hun eerste tiendaagse Internationaal Compositie Seminarie(ICS) in Brussel, begrijp je pas goed waar het dit (eeuwig) jonge ensemble eigenlijk om te doen is: het slopen van de muur tussen die 'moeilijke' hedendaagse muziek en het publiek. Ictus zorgt met concerten, lezingen, debatten en workshops (in aanwezigheid van de componisten) alvast voor enige doorkijkjes. Maar dat is uiteraard slechts een aanzet. Wie echt over die muur wil, moet de concertzaal bezoeken. Ingeblikte Messiaen, Boulez, Lindberg smaken immers nooit zo lekker als verse. Een levendige, intense en gave uitvoering is daarbij een conditio sine qua non. En als Ictus daar niet in slaagt, wie dan wel? Tijdens het ICS gebeurt er van alles. Op de openingsavond (14/4) spelen solisten van Ictus werk van de gastdocenten Luca Francesconi en Yan Maresz, alsook van twee vertegenwoordigers van een nieuwe lichting Finse componisten: Markus Faggerudd en Juhani Nuorvala. De vier componisten geven ter plekke toelichting bij hun werk. Het compositieproces en de toekomstperspectieven van een hedendaags componist komen tijdens het weekend (15 en 16/4) aan bod. Nuorvala bijt zaterdag om 11 uur de spits af, met een bespreking van zijn veelzeggende 'radiofonische' compositie: What's a nice Chord like you, doing in a Piece like this? Om 13 uur volgt een debat: 'De componist en de aangekondigde dood van de opera'. Hier komt de verhouding tussen nieuwe vormen en de traditie aan de orde en zoekt men uit in hoeverre de technologie een nieuw licht kan werpen op het genre. Ongetwijfeld zal blijken dat de opera nog springlevend is, want wie neemt deel aan het debat? Johan Thielemans en Wim Henderickx (de trotse vaders van de opera Triumph of Spirit over Matter), Philippe Boesmans ( La Passion de Gilles; Reigen; Ein Wintermärchen) en Luca Francesconi die voor de Munt een opera moet zien klaar te stomen tegen 2001. COMPONEREN IN FINLANDIn de late middag kunt u aanschuiven bij Célestin Deliège en Marc Delaere voor een rondetafelgesprek over 'De componist en zijn prinsen', waar het problematische statuut van de kunstenaar, in casu de componist, tegen het licht zal worden gehouden. Op zondag heeft Risto Niemienen, directeur van het Helsinki Festival, het over 'Componeren in Finland' en hoe dit, naar Fins model, wordt gesubsidieerd. Een niet onaardige poging om iedere aanwezige componist groen te doen uitslaan van jaloezie, want Finland is een paradijs voor kunstenaars. Volgt daarna een lab met de naam 'De componist en de machines'. Drie componisten (Thierry De Mey, Luca Francesconi, Yan Maresz) vertellen over hun relatie tot de muziekinformatica. De computerprogramma's die zij daarvoor gebruiken, zijn afkomstig van het 'Institut de Recherche et de Coordination Acoustique-Musique' (IRCAM). Een Belg, Eric de Visscher, is er artistiek directeur en komt, om de middag af te sluiten, vertellen over 'Op het IRCAM werken'. Wie specifiek geïnteresseerd is in het instudeerproces van hedendaagse muziek, kan zijn/haar hartje ophalen tijdens de daaropvolgende week (17-22/4). Leden van Ictus én Avanti (hun Finse evenknie) repeteren intensief een reeks geselecteerde composities van tien jonge componisten uit Letland, Groot-Brittannië, België, Italië, Slovenië, Canada, de Verenigde Staten, Japan en Tadzjikistan. Al deze componisten zullen bij deze repetities aanwezig zijn, om de opzet van hun werk toe te lichten en het klinkende resultaat te evalueren.Openingsconcert 14/4 (20.30 uur): Kaaitheaterstudio's, O.L.V.-Van Vaakstraat 81, 1000 Brussel. Weekend 15/4-16/4: Ictus/Rosas/P.A.R.T.S.-studio's aan de Van Volxemlaan 164 in Brussel (gratis). Repetitie(s) 17/4-22/4 tussen 16.30 en 21.00 uur: vooraf reserveren per fax (02/344.44.63) of per e-mail (deppe.ictus@skynet.be).Greet Van 't veld