’t Barre Land is een theatercollectief van jonge acteurs en dramaturgen. Als het hen uitkomt, aanvaarden ze de leiding van een regisseur of ze nemen zelf alle touwtjes in handen. Ze houden ervan om teksten op te voeren die de meeste andere gezelschappen liever niet aanraken, zoals “Henry IV” van Shakespeare of “Faust II” van Goethe (in een regie van Guy Cassiers). Naast deze “onmogelijke” stukken brengen ze ook teksten met een maatschappijkritische inslag, zoals die van de jonge Bertolt Brecht. Eerder speelden ze al “Baal” en nu is het de beurt aan “Im Dickicht der Städte”, waarvan ze de twee versies herwerkten tot “Dickicht”.

“Dickicht”, wat letterlijk struikgewas en figuurlijk warwinkel betekent, vertelt over de ondergang van een familie en de strijd tussen twee mannen, de ene eigenaar van een florerende houthandel, de andere verkoper in een kleine uitleenbibliotheek. De Maleisische houthandelaar Schlink ( Ingejan Ligthart Schenk) komt in de bibliotheek waar Georga Garga ( Vincent van den Berg) voor een hongerloontje werkt en wil diens mening over een boek kopen. Garga weigert om zijn ideeën (zijn eigenwaarde) te verkopen en de situatie neemt groteske vormen aan. Schlink drijft Garga zover dat hij zijn kleren uittrekt (symbolisch zijn huid aflegt) en zichzelf vogelvrij verklaart. Hij laat zijn familie in de steek en levert zich over aan de stad Chicago, waar de wetten van de jungle heersen. Beide mannen hebben echter een dikke huid. “Uit de monden komen geen woorden meer, daar zitten alleen nog tanden in.”

De acteurs (Vincent van den Berg, Margijn Bosch, Anouk Driessen, Ingejan Ligthart Schenk, Peter Kolpa en Martijn Nieuwerf), die beslisten om zonder regisseur te werken, spelen deze Brechtbewerking sterk en gedreven. Ze maken de toeschouwers meteen al duidelijk dat ze naar een theaterstuk kijken waarin ook zij maar een rol spelen, niet zichzelf zijn. In een decor dat een wirwar van oude voorwerpen bevat, worden verhalende passages (met sterke poëtische teksten) afgewisseld met ludieke, humoristische delen. Het geheel krijgt hierdoor pit en ritme. Verwarrende passages worden naderhand toegelicht en maken het complexe verhaal duidelijker. ’t Barre Land brengt opnieuw vitaal en ambitieus theater.

Op reis in Vlaanderen: 29-30/1 Monty (Antwerpen), 5-6/2 Vooruit (Gent), 9/2 C.C. Hasselt, 16/2 Limelight (Kortrijk), 17-18/2 Stuc (Leuven), 19/2 De Werf (Brugge). Info: 0031-30/231.53.55.

Isabelle Finet

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content