Een beetje manager loopt de marathon

© BART SCHOOFS

Vergeet het zakendiner en de pousse-café. Hoe fitter de baas zijn lijf, hoe gezonder zijn bedrijf.

Hoe fitter de ceo, hoe waardevoller zijn bedrijf. Dat is de conclusie van een rapport van enkele Duitse onderzoekers, dat onlangs werd gepubliceerd op het Social Science Research Network. Zij doorploeterden duizenden jaarverslagen en legden die telkens naast de fitheid van de ceo. En de lat lag behoorlijk hoog: wat rondjes joggen in het park was niet voldoende. Enkel ceo’s die een marathon hadden gelopen, kregen de stempel ‘fit’. Wat blijkt: de waarde van bedrijven met een marathonloper aan het hoofd, ligt vier tot tien procent hoger dan de rest.

‘Dat verbaast me niet’, zegt Wilfried Silon, medeoprichter van de Managers Marathon Club. ‘Onze club bestaat al meer dan 25 jaar en ik heb hier honderden topmanagers met een ondermaatse conditie zien evolueren tot marathonlopers. De meeste nieuwe leden zijn tussen 40 en 45 jaar en voelen dat hun zware leven zijn tol begint te eisen. Wij begeleiden hen intensief met medische tests, voedingsplan en loopschema. Die topmanagers zijn verplicht om gezonder te gaan leven en ze leren ook te relativeren. Want wat is het belangrijkste: de zoveelste receptie, of een uurtje lopen in de natuur? Wie voor dat laatste kiest, kan de werkdruk beter aan en zal dus ook beter presteren.’

Wie fit en gezond is, kan zijn bedrijf beter leiden. Maar waarom moeten er zo nodig marathons worden gelopen? Silon lacht. ‘Managers gaan niet gewoon joggen. Zij hebben een uitdaging nodig, ze willen iets presteren waar ze trots op zijn.’

In januari en februari krijg Silon veel ‘receptionisten’ over de vloer: managers die op een nieuwjaarsreceptie hebben gehoord dat hun collega’s of concurrenten marathons lopen, en die dat ook snel eens willen doen. ‘Zij komen langs met een duidelijke vraag: train mij om over enkele maanden de marathon van New York te lopen, in een recordtijd. Wel, zulke mensen weigeren we. We willen niet in het nieuws komen met een of ander rampverhaal over een ceo die een hartaanval heeft gekregen tijdens een marathon. Het belangrijkste doel is dat sport een onderdeel van je leven wordt, het draait niet om die ene prestatie.’

Strakke schema’s

Toch zijn er veel topmanagers die hun grenzen almaar blijven verleggen, weet Stef Lauwers, ceo van Partena Ziekenfonds. Zelf begon hij tien jaar geleden met marathons en hij loopt er nog altijd twee per jaar. ‘Maar voor velen is een marathon niet meer genoeg, ze beginnen met een triatlon. Of ze lopen honderd kilometer, of tweehonderd. Maar dat gaat voor mij toch te ver.’

Lauwers begon ermee na een operatie aan een hernia, om iets aan zijn overgewicht te doen. ‘Nu voel ik me fitter, ik slaap beter en leef gedisciplineerder. Dat straalt uiteraard ook af op mijn werk. Wie een marathon wil lopen, moet strakke schema’s volgen. Dat doe ik nu ook meer op het werk, waardoor dat efficiënter verloopt. Er zijn een aantal hardnekkige clichés over topmanagers. Dat ze twaalf uur per dag aan hun bureau moeten zitten, bijvoorbeeld. Terwijl je nooit zo lang productief kunt blijven. Als je ’s middags een uur gaat lopen, functioneer je de rest van de dag beter.’

De lange zakendiners met pousse-café achteraf zijn helemaal uit de tijd, zegt Lauwers. ‘Iedereen wil fit en gezond zijn, productiviteit en rentabiliteit zijn heel belangrijk. Bovendien wordt alles veel transparanter: vroeger kon je als ceo uitgebreid gaan eten – en drinken – zonder dat iemand je zag, nu sta je meteen op Facebook of Twitter.’

Lauwers wil het goede voorbeeld geven in zijn bedrijf. ‘Fitte mensen zijn minder vaak afwezig, wat uiteraard niet onbelangrijk is voor een bedrijf. En iedereen weet dat het verwoestend is voor je lichaam om een hele dag stil te zitten.’ Allemaal goed en wel, maar waar vind je als drukbezette ceo de tijd om dat allemaal te doen? ‘Tja, da’s nog zo’n fabeltje. Het voordeel van ceo’s is net dat we zelf onze dag kunnen inplannen. Tijdens de week ga ik twee keer een uur à anderhalf uur lopen. Als middagpauze, of ’s avonds laat. Op zaterdag lopen we met de club een lange afstand, en op zondag nog een kort toertje van tien kilometer. Dat is best haalbaar, toch? En geloof me: als ik de kans krijg om aan een paar netwerkrecepties te ontsnappen, grijp ik ze. En ik ben zeker niet de enige.’

DOOR STEFANIE VAN DEN BROECK, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

‘Managers gaan niet gewoon joggen. Zij hebben een uitdaging nodig.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content