Een adres als www.knack.be of cnn.com, dat kan een mens wel onthouden. Vaak echter bestaan Internetadressen uit lange slierten van tekens en afkortingen, die je onmogelijk zonder fouten kan overschrijven. Een ongemak dat binnenkort definitief moet verdwijnen, want het systeem voor webadressen wordt helemaal hervormd. Concreet is het de bedoeling om alle backslashen, streepjes en punten te ...

Een adres als www.knack.be of cnn.com, dat kan een mens wel onthouden. Vaak echter bestaan Internetadressen uit lange slierten van tekens en afkortingen, die je onmogelijk zonder fouten kan overschrijven. Een ongemak dat binnenkort definitief moet verdwijnen, want het systeem voor webadressen wordt helemaal hervormd. Concreet is het de bedoeling om alle backslashen, streepjes en punten te vervangen door titels en begrippen uit de "gewone" wereld. De bedoeling is om virtuele adressen wat minder virtueel te maken en Internet een wat menselijker karakter te geven. Het resultaat moet zijn dat je makkelijker ontdekt waar iemand woont op het Net. Daarvoor zullen de bestaande URL's worden vertaald naar indexwoorden of titels. Een Internetadres is op zich al een vertaling, want een webadres is in zijn oorspronkelijke vorm gewoon een nummer. Het nieuwe systeem komt dus eigenlijk neer op een stapje verder in de decodering van het www-protocol. Een methode die in primitieve vorm nu reeds wordt toegepast. Zo kan je bij AltaVista terecht bij Real Names, dat echte namen van organisaties of bedrijven hanteert bij het zoeken van het gewenste Internetadres. Ook de Go Words van CompuServe en het Smart Browsing-systeem van Netscape Navigator steunen op hetzelfde principe. Het Common Name Resolution Protocol, zo heet het beestje voluit, ligt ter goedkeuring bij de Internet Engineering Task Force, die via een werkgroep een definitieve standaard moet vastleggen. Die standaard zal ten vroegste in de loop van volgend jaar worden geïnstalleerd in browser-programma's en zoekmachines. Common Names verhoogt dus de gebruiksvriendelijkheid, maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Immers, het web telt zoveel pagina's dat het onmogelijk wordt om die allemaal een verschillend adres-in-mensentaal te geven. Er komt dus heel wat analysewerk bij kijken. Zoals de werkzaamheden nu evolueren, zal één kernwoord kunnen verwijzen naar twee verschillende sites, zolang ze zich maar in verschillende domeinen situeren. Apple zou bijvoorbeeld de weg wijzen naar zowel de website van computerbouwer Apple als naar de fruitindustrie. Een volgende stap zou erin kunnen bestaan complexe e-mailadressen te vervangen en vereenvoudigen. Maar zover zijn we nog niet. Bart Vandormael