Dromen zijn belangrijk om ervaringen emotioneel te verwerken. Je kunt ze als een vorm van nachtelijke therapie zien: ze spelen een rol in het stroomlijnen van ons bewuste leven. Tot die conclusie komt een studie in het vakblad Social Cognitive and Affective Neuroscience.
...

Dromen zijn belangrijk om ervaringen emotioneel te verwerken. Je kunt ze als een vorm van nachtelijke therapie zien: ze spelen een rol in het stroomlijnen van ons bewuste leven. Tot die conclusie komt een studie in het vakblad Social Cognitive and Affective Neuroscience. Wetenschappers hebben de emotionele beleving van twintig studenten gelinkt aan enerzijds de inhoud van hun dromen en anderzijds de intensiteit van de hersengolven waarmee die dromen gepaard gingen. De intensiteit bleek in correlatie te staan met concrete gebeurtenissen in de dromen. Gebeurtenissen met een sterke emotionele impact bleken frequenter op te duiken dan neutralere gebeurtenissen. Iets vergelijkbaars is al voor nachtmerries vastgesteld. De conclusie is dat wij het hardst dromen wanneer onze hersenen recente emotioneel overdonderende gebeurtenissen aan het verwerken zijn. Wetenschappers dromen er nu van dat inzicht in te zetten in de therapeutische verwerking van emotionele ervaringen. Ze zouden op artificiële wijze de hersengolven kunnen uitlokken die met die verwerking gepaard gaan. Een studie in Current Biology borduurt voort op het gegeven dat baby's gemakkelijker in slaap vallen als ze gewiegd worden. Blijkbaar gaat hetzelfde op voor volwassenen: drie kwartier bewegen in een hangmat of schommelstoel bevordert de slaap. Trage bewegingen hebben een invloed op de hersenactiviteit, waardoor je beter gaat slapen én efficiënter herinneringen opslaat.