Hoe geld verdienen op het Internet ? In de Verenigde Staten waagden reeds talloze bedrijven de sprong. Drie voorbeelden.
...

Hoe geld verdienen op het Internet ? In de Verenigde Staten waagden reeds talloze bedrijven de sprong. Drie voorbeelden.EEN BERICHT UIT NEW YORKDe zaal loopt vol. In een voormalig kantoorgebouw aan de rand van het New Yorkse Soho verzamelt zich een verscheiden gezelschap om gratis de geheimen te vernemen van het nieuwe zakendoen. Gesponsord door programmatuurgigant Microsoft, leggen ondernemers van een Internet-bedrijfje, van een bank en van de plaatselijke telefoonmaatschappij uit dat er voor iedereen wat te rapen is in cyberspace. De locatie is treffend. Sinds kort heet dit deel van de stad Silicon Alley, vanwege de tientallen hightechbedrijfjes die er zich vestigden. Ze zijn bemand door twintigers en dertigers, computeracrobaten die moeiteloos een glimmende site ontwikkelen op het World Wide Web. Zakendoen op het Internet is in de Verenigde Staten het gesprek van de dag. De schrijvende pers wijdt er lange beschouwingen aan, voorlopers organiseren seminars en workshops, uitgevers bestoken de detailhandel met de jongste boeken. Elk zichzelf respecterend bedrijf pakt in advertenties uit met http://www, de tien tekens waarmee de ?adressen? van webpagina's beginnen. Dagelijks komen er webwinkels bij en verdwijnen er een paar. Volgens het bureau Simba Information Inc. zal op het web en bij de vier grote onlinediensten dit jaar voor zes miljard frank reclame worden omgezet. Over vier jaar zal het cijfer vertienvoudigd zijn. De grootste groei wordt volgend jaar verwacht (265 procent). ZEVEN TELEFOONBOEKEN.Jeffrey Bezos (32) werkte als programmeur op Wall Street, bij de beurs van New York. Twee jaar geleden gaf hij zijn baan op om een eigen zaak te beginnen op het Internet. Nu beheert hij de ?grootste boekhandel ter wereld?, met een catalogus van 1,1 miljoen titels en met klanten in 94 landen. Een winkelcentrum dat via het web van alles zou verkopen, leek hem onzin. Bezos maakte een lijst van twintig soorten artikelen en hield er twee over : boeken en cd's. Van beide is het aanbod veel te groot om het onder te brengen in een normale winkel. Dus daar lag een kans. Cd's leken hem uiteindelijk niet geschikt omdat de aanlevering ervan goeddeels in handen is van een zestal grote maatschappijen, waarvan te veel bemoeienis te vrezen valt. Het boekenaanbod is echter veel gespreider. Bezos zocht uit dat er 1,5 miljoen Engelstalige werken bestaan en dat de grootste, gewone boekhandel er niet meer dan 170.000 in huis heeft. Ook boekenclubs hebben trouwens last van fysieke grenzen. ?Als je ons aanbod op papier zou zetten, krijg je de omvang van zeven telefoongidsen van New York,? beweert Bezos. De sites van (http://www.) amazon. com zijn niet erg flitsend, maar duidelijk. De homepagina wordt aan de actualiteit aangepast. Als de Dow Jones-index kuren vertoont, wordt een link gelegd naar een lijst met boeken over de beurs. De bezoeker kan doorsteken naar de rist met bestsellers, of naar de lijst met rare boeken, zoals ?Het trainen van goudvissen met behulp van technieken voor dolfijnen?. Hij kan zich ook aanmelden als recensent. In de catalogus staan leesbare besprekingen. Van de bestsellers verschijnt de omslag op het scherm. Bezos hecht veel belang aan die verkooptechniek en wil steeds meer omslagen in het bestand onderbrengen. ?Er is vrijwel geen product waaraan zoveel moeite is besteed als aan een cover,? legt hij uit. Afgezien van de sellers, heeft hij geen waar in voorraad. Hij laat de werken die de klant bestelt uit een van de distributiecentra in de buurt aanrukken. In de Verenigde Staten zijn de gekozen titels binnen vijf tot tien dagen aan huis bezorgd, of eerder als de klant extra betaalt. Het omzetcijfer zou dit jaar 150 miljoen frank belopen. Winstgevend is het bedrijf nog niet. Volgens Bezos kan dat nog even duren, omdat de winst in nieuwe investeringen wordt gestopt. ?We zijn niet uit op snel gewin. We willen een mooi bedrijf opbouwen.? amazon. com is nu een jaar open en groeide gemiddeld met dertig procent per maand. De onderneming heeft tachtig werknemers, tegen dertig begin mei. SYSTEEM.Tal van sites op het Internet maken melding van boeken. starchefs. com gaat over lekker koken en verwijst naar goede keukenliteratuur. De puppynet. com weet alles over honden fokken en over bijbehorende boeken. Maar geen van beide levert de belangstellende het drukwerk. De eigenaars van deze sites kunnen nu een amazon. com. associate worden. Met andere woorden : ze bieden de boeken op hun eigen pagina te koop aan en wie ze wil hebben, komt via een link terecht bij de Amazon, dat voor de rest zorgt. De aanbrenger van de klant krijgt een vergoeding van de firma. ?Ik ben helemaal in de ban van dit fenomeen,? zegt webgoeroe David Siegel (37). Hij onderhoudt een omvangrijkesite met verhalen, adviezen, en kwaadheid over het web en het leven. Siegel beheert de high-five, een permanente selectie van de beste pagina's die op het Internet zijn te vinden. Hij is ook de oprichter van Verso Inc ( http : /www. verso. com), een jonge onderneming die geavanceerde websites ontwikkelt voor bedrijven. Zijn laatste trots is de publicatie van het boek Creating Killer Websites ( http ; /www. killersites. com), waarin hij zijn ervaring prijsgeeft. Hij onderscheidt twee vormen van zakendoen op het Net. De eerste en populairste vorm : een bedrijf verstrekt gratis diensten en hoopt daar iets voor terug te krijgen. ?Het gaat er meestal om een klantenkring op te bouwen, bekendheid te verwerven. Je biedt iets gratis aan, zodat de klant eraan gewend raakt. Daarna kom je met een betere versie of met een uitbreiding en daar vraag je wat geld voor. Wie kan bewijzen dat hij veel bezoekers krijgt, kan ook adverteerders lokken. Een mooi voorbeeld is stockcenter. com. Op de site staan de hele dag verse aandelenprijzen en handige indexen. Plus gratis software waarmee de eigen portefeuille in een hoek van het scherm verschijnt. Elk kwartier wordt de stand van de waarden in de portfolio aangepast. Als de kring van vaste bezoekers is aangedikt, kan de verkoop van advertenties beginnen. In een volgend stadium, bij het bereiken van zo'n 150.000 gebruikers, biedt het bedrijf een softwareversie met meer mogelijkheden, maar dan niet meer gratis.? Bij de tweede vorm van zakendoen, gaat het om het daadwerkelijk verhandelen van spullen. Die is vooral geschikt voor ondernemers die weten hoe postorderverkoop werkt en die iets aanbieden dat aanslaat bij de doorsneeconsument van het web. ?Het grootste aanbod betreft nu computers en software. Afgezien daarvan bestaat veel aandacht voor informatieverstrekking, met name over beursproducten,? zegt Siegel. ZACHTE PRIJS.Een groot voordeel van het web is dat de verkoper veel minder kosten maakt dan een gewone winkelier. ?Je kan heel klein beginnen en de zaak langzaam laten groeien, zonder meteen een heel bedrijf te moeten opzetten. Een webverkoper kan de hele tussenhandel overslaan. Dat scheelt een hoop papierwerk, drukkosten, verspreidingskosten.? De grootste vergissing van veel beginners is dat ze te snel veel geld willen verdienen. ?Wie een half miljoen dollar in een website stopt, krijgt er niet in no time twee miljoen voor terug.? Zo werkt het volgens Siegel niet. ?Je moet eerst geven. En misschien krijg je er iets voor terug. Je mag ook niet te klein beginnen, want dan kan het te lang duren voor je een publiek opbouwt.? Ook Siegel gaf veel weg voordat zijn Verso succes had. ?Ik hielp duizenden een goede site maken. Gewoon thuis, omdat ik het leuk vond. Ik gaf in mijn eigen sites allerlei tips, liet zien hoe het kon. Zo werd ik voor anderen de deskundige. Dan krijg je klanten en begin je een kantoortje. Al die tijd ben ik blijven geven. Vandaar dat boek, om iedereen mijn geheimen te vertellen.? Grote landelijke bedrijven betalen zes tot twaalf miljoen frank voor het opzetten en opmaken van een site. ?Een klein bedrijf moet geluk hebben en, bijvoorbeeld, een bureau vinden dat nog in ontwikkeling is en voor een zachte prijs iets opzet. Maar het kan ook uitdraaien op geldverspilling, omdat het resultaat niet werkt. En dan komen ze alsnog bij ons en willen iets leuks tegen omgerekend 600.000 frank. Dat doen we dus niet, want we zouden er op verliezen. Voor het drievoudige kun je wel iets aardigs krijgen.? Volgens een recent onderzoek van het vakblad Advertising Age verschilt de prijs nogal per regio. In San Francisco (waar Verso zit) kost een middelgrotesite 7,5 miljoen frank, in Chicago 21,5 miljoen en in New York slechts 3 miljoen. Maar dat zegt weinig over de kwaliteit. GEINTJES.?Wij zijn de eersten met een consultancydienst,? zegt Brian Baum, bij Ernst & Young de beheerder van Ernie. Ernst & Young is een internationale consulent op het gebied van bedrijfsvoering, boekhouding, belastingen, wetgeving. De onderneming werkt met duizenden grote bedrijven die voortdurend informatie nodig hebben, maar niet altijd op bezoek van een duur adviesteam zitten te wachten. Ze willen informatie over specifieke producten, concurrenten, markten, landen of wetten. Informatie die E & Y wel bezit, maar niet op een handige manier bij de klant kan krijgen. De dienst Ernie is echter sinds mei toegankelijk voor abonnees ( http://ernie.ey.com), die 180.000 frank per jaar betalen. De klant stelt zijn vragen en binnen twee werkdagen krijgt hij de antwoorden, die wereldwijd verzameld worden bij de vestigingen van E & Y. Het gaat daarbij niet alleen om gegevens uit databestanden, maar ook om ervaringen van consultants of van andere bedrijven in vergelijkbare situaties. Of om feiten die te specifiek zijn voor een bestand en daarom alleen voorhanden zijn op een bepaalde plek. Voorlopig wordt de service alleen verleend in de Verenigde Staten. ?Het concept is nog nieuw, we bouwen het op, en als we er genoeg ervaring mee hebben, kunnen we uitbreiden.? Baum wil wegens de concurrentie geen cijfers kwijt over het aantal klanten van Ernie, ?maar de respons is uitstekend. De komende weken krijgen we vijfhonderd serieuze gegadigden voor een demonstratie, en zo is het sinds de start gegaan.? Ernie is simpel gehouden. ?Een site zonder toeters en bellen, die makkelijk te downloaden is. Veel Internet-gebruikers zijn een beetje moe geworden van al de geintjes, die vooral vertraging opleveren.? De site is getest. ?We probeerden gedurende vier maanden een proefversie uit op achtentachtig bedrijven. Daarop volgden uitgebreide evaluaties.? Het web kan belangrijker worden in deze sector, meent Baum, omdat de snelheid van veranderingen toeneemt. ?De concurrentie is groot, markten ontwikkelen zich sneller, alles moet gisteren klaar zijn. Ik verwacht dat steeds meer consulting op elektronische wijze verkrijgbaar zal worden.? GENIE.Jerry Kaplan is terug ! Het genie dat twee jaar geleden onderuitging met zijn GO pen-pocketcomputers, een avontuur waar giganten als IBM en AT&T honderden miljoen frank in hadden gestoken. Nu had hij een nieuw idee : een onlineveiling van computers, van ongebruikte naar verouderde, gebruikte exemplaren. Plus allerlei aanverwante artikelen. Kaplan besefte dat een veiling een interactieve gebeurtenis bij uitstek is, en bracht ze naar het meest interactieve medium. Niet zonder moeite. Vijftien kapitaalverstrekkers wezen hem af, zodat hij en zijn partners hun portemonnees moesten omkeren. Ze begonnen met vijftien miljoen frank Onsale Inc. De investering is er, naar verluidt, al uitgehaald bij de eerste veilingen op het web. Via http://www.onsale.com kan de aspirant-koper rondkijken in de veilinghal. Hij krijgt een lijst met artikelen, startprijzen, uitgebrachte biedingen en kent het tijdstip tot wanneer geboden kan worden. Als hij wil meedingen, klikt hij op bid of buy, en vult een registratieformulier in. Hij kan blijven hangen als er hevig wordt opgeboden om daarin mee te spelen. Als de zaken kalm verlopen, laat de belangstellende na het doen van een bod zijn e-mailadres achter. Middels dat kanaal wordt hij op de hoogte gehouden van hogere biedingen op het artikel. De koper betaalt per creditcard. Voor verzending wordt gezorgd. De site trekt 750.000 bezoekers per week, van wie er 36.000 daadwerkelijk bieden. Onsale verwacht dit jaar een omzet van een miljard frank en een nettowinst van tien procent. Jim Schilder De site starchefs. com gaat over lekker eten en verwijst naar goede kookboeken. Bestellingen kunnen via een link naar amazon. com, de grootste boekhandel ter wereld. Verso van David Siegel (verso. com) ontwikkelt geavanceerde sites voor bedrijven.