Op uitnodiging van het MuHKA toont kunstenares Imogen Stidworthy niet alleen drie eigen multimediale installaties, ze brengt ze ook in relatie met het werk van andere kunstenaars.
...

Op uitnodiging van het MuHKA toont kunstenares Imogen Stidworthy niet alleen drie eigen multimediale installaties, ze brengt ze ook in relatie met het werk van andere kunstenaars. Taal, communicatie en spraak staan dus centraal. De titel van het project geeft al een idee van de complexiteit en verraderlijkheid van taal: de fonetische omzetting van Die lucky Bush in het Hebreeuws betekent 'Stop de bezetting!' (Het opschrift 'Die lucky Bush' op een muur in Jeruzalem werd op aangeven van Stidworthy gefotografeerd.) Omdat alleen insiders de dubbele code snappen, noemen we dit verschijnsel een sjibbolet - hét uitsluitingswoord bij uitstek. Ook het fantastische taal- en soundlandschap van Caroline Bergvall & Ciaran Maher voert een sjibbolet in de titel. Say: Parsley is perfect te vergelijken met onze tongbreker Schild en Vriend. Hoe het sjibbolet omzeild kan worden, leert ons Jun Yangs Camouflage, een handleiding voor illegalen om door te gaan voor legaal. Globaal geeft het twintigtal werken een veelzijdige introductie in het proces van het aanleren, uitspreken, omzetten, deconstrueren, bewaren en verliezen van taal en talen. De benadering is auditief, visueel, sculpturaal, ruimtelijk en multimediaal. Niet alleen gesproken taal komt aan bod, ook beeldtaal. Die is lineair leesbaar zoals de fotoreeks van gevonden straatsculpturen door Richard Wentworth. Of gewoon explosief, zoals de Poolse beeldenstrijd tussen vijandige politieke extremisten, gefilmd door Arthur Zmijewski. De interventies gaan van lapidair (Jimmie Durham, Ria Pacquée) en monochroom (Raoul De Keyser, Willem Oorebeek) naar subtiel ingesponnen (Anri Sala, Ines Lechleitner) tot ruimtelijk invasief (Aglaia Conrad, Werner Feier-singer). Aangenaam verrast om zich onder hedendaagse kunstenaars te bevinden, Desiderius Erasmus. De veelschrijvende humanist schreef één jaar lang niets en kwam dan op de proppen met De Lingua, een vertoog over al de foute interpretaties die men van zijn taal en inhoud had gemaakt. Curator Edwin Carels zorgde voor een klare en transparante grammatica in de ruimte, doorbroken met enkele zwarte gaten. Het pro memorie van Imogen Stidworthy: 'Wat betekent het wanneer taal ontwricht raakt? Zit daar een politiek achter, of wat zit erachter?' TOT 17.8 IN HET MUHKA LEUVENSTRAAT 32 ANTWERPEN/OPEN VAN DI. TOT ZO. VAN 10 TOT 17 Uur.