Oostenrijk int jaarlijks 600 miljard frank uit het internationale toerisme. De helft daarvan komt via Tirol het land in. De geringste terugloop van het aantal vakantiegangers zorgt daar dus meteen voor nervositeit. Josef Margreiter, hoofd van de toeristische dienst van de deelstaat, over de toeristische boycot van Oostenrijk en de gevolgen voor Tirol.
...

Oostenrijk int jaarlijks 600 miljard frank uit het internationale toerisme. De helft daarvan komt via Tirol het land in. De geringste terugloop van het aantal vakantiegangers zorgt daar dus meteen voor nervositeit. Josef Margreiter, hoofd van de toeristische dienst van de deelstaat, over de toeristische boycot van Oostenrijk en de gevolgen voor Tirol.Josef Margreiter: Een of twee procent gasten verliezen, is altijd te veel. Gelukkig voor ons negeert de overgrote meerderheid de boycotoproep van enkele Belgische politici. Een miniem aantal Belgen zegden hun wintervakantie in Tirol af. Mogelijk onheil wordt pas duidelijk op langere termijn.Margreiter: De beeldcombinatie Jörg Haider-Adolf Hitler is de wereld rondgegaan. Daar staan we machteloos tegenover. Verontruste mensen kunnen hier natuurlijk komen vaststellen dat Oostenrijk geen fascistisch land geworden is sinds de FPÖ van Haider in de regering zit. Maar de relativering die zo wordt uitgedragen, weegt niet op tegen dat vervaarlijke beeld. Alleen een voorbeeldig beleid van onze regering kan het tij doen keren. U vreest het protest van opiniemakers.Margreiter: We doen hier al jaren ons best om kwaliteitstoerisme te bieden. Dat betekent intelligent omgaan met mensen en met de natuur. Daaruit scheppen we meerwaarde. Onze gasten moeten zich mentaal goed kunnen voelen. Als opiniemakers zich tegen Oostenrijk keren, kan een kettingreactie een brede laag van de bevolking aansteken. Onze KMO's zijn daar beducht voor. Gemiddeld tellen hotels en pensions in Tirol 33 bedden. We moeten het hebben van een intieme sfeer. De toekomst van het horecabedrijf hangt af van het persoonlijke contact met onze gasten. Wederzijds respect is voor de sector even belangrijk als het feit dat de kas klopt.Een paar Belgische scholen zegden hun sneeuwklassen af.Margreiter: Jammer. Sneeuwscholen brengen niet zoveel geld in de la, maar ze bevorderen onze aantrekkingskracht bij de jeugd. We willen jongeren laten kennismaken met onze samenleving, met de wintersport, met de natuur. Voor de komende zomer registreren we meer afzeggingen uit België dan deze winter. Tegelijk laten veel Belgen ons weten dat ze de gijzeling van Oostenrijk overdreven vinden. Europa pakte Italië of Frankrijk niet aan voor de machtsdeelname van extreme partijen. Het kleine Oostenrijk is een makkelijker prooi. Hetzelfde lot zou ook België en Denemarken kunnen treffen.In de rol van slachtoffer komt u moeilijk aan boord op grote markten.Margreiter: Ik wil niet reageren als slachtoffer. Dat heeft geen zin. Toerisme is een sterk emotiegebonden materie. En de consument heeft allang zijn macht ontdekt. Hij kan Franse producten boycotten wegens atoomproeven, hij kan Brits vlees weigeren wegens de gekkekoeienziekte. Wie aanvoelt dat Oostenrijk niet oké is, kiest een andere bestemming. Niet iedereen wil de moeite doen om na te gaan of dat Haider-Hitlerbeeld wel met de werkelijkheid strookt. Hebt u een communicatiestrategie klaar om twijfels weg te nemen?Margreiter: We broeden op ideeën. Voorzichtig, want de kleinste vergissing werkt contraproductief. Onlangs verscheen in de Süddeutsche Zeitung een reclamepagina met het beeld van Jörg Haider en de tekst: 'Als u genoeg hebt van dit land, boek dan een wintervakantie in de Rocky Mountains.' Zo spelen wij het alleszins niet, men slaat geen munt uit het ongeluk van een ander. We gaven alle plaatselijke diensten voor toerisme in Tirol de raad: heb begrip voor de mensen die hun vakantie afzeggen; reageer niet agressief; onderhoud vriendschappelijke relaties. In de decennialange opbouw van onze sector schuwden we elke vorm van racisme. We namen afstand van ideologie en politiek, ook gedurende de boycot van Zuid-Afrika. We spraken de wereld aan. Vijftien jaar geleden maakte ik op de vakantiebeurs van Tel Aviv zelfs kennis met Jörg Haider, de promotor van reizen naar Karinthië.Frans Vuga