JAN VANDE PUTTE
...

JAN VANDE PUTTE Greenpeace maakte een auto die de helft minder brandstof verbruikt en dus minder kooldioxide uitstoot. Waarop wacht de auto-industrie ? Dat vraagt Jan Vande Putte, coördinator van de Energiecampagne bij de milieuorganisatie Greenpeace, zich af.?Natuurlijk willen we met deze auto de controverse aanzwengelen. België heeft zich in 1992 op de milieuconferentie in Rio officieel verbonden tot een reductie van de koolstofdioxide-uitstoot tegen 2000. Vandaag stellen we echter vast dat er méér van dit belangrijkste broeikasgas wordt uitgestoten ! Tussen 1990 en 1994 was er een stijging met drie procent. In de Belgische transportsector werd een stijging van liefst twaalf procent genoteerd. We weten dat autogebruik de snelst groeiende bron van CO2-uitstoot en een belangrijke oorzaak van klimaatsverandering is. Momenteel rijden op aarde zo'n half miljard wagens rond en zonder tegenmaatregelen worden dat er 2,3 miljard tegen het jaar 2030. De verhoogde uitstoot van CO2 zal extreme klimaatsveranderingen met zich brengen. Greenpeace wil dan ook dat de auto-industrie werk maakt van zuinige auto's. Dat is mogelijk. Op vraag van Greenpeace bouwden Zwitserse ingenieurs een Renault Twingo om tot Twingo SmILE. De letters staan voor Small Intelligent, Light, Efficient. Superzuinig ook, want door een lager gewicht 650 kilogram tegen de oorspronkelijke 845 kilogram van de Twingo , door een reductie van de luchtweerstand met dertig procent en een nieuwe motor verbruikt de SmILE maar 3,3 liter per honderd kilometer terwijl de prestaties dezelfde blijven. De motor heeft ondertussen zijn uithoudingsvermogen en duurzaamheid bewezen : na 20.000 kilometer met de SmILE en 90.000 kilometer met een vorig prototype. In massaproductie zou de SmILE zo'n 40.000 frank meer kosten dan de Twingo. Hiermee willen we bewijzen dat nieuwe auto's tot de helft zuiniger kunnen gemaakt worden : de SmILE-technologie is toepasbaar op alle auto's en is een eerste hulp voor het klimaat. Als we in België de Rio-doelstellingen willen halen, moet een sterk overheidsbeleid de dominante positie van de auto terugdringen. Maar laten we ze om te beginnen al zuinig maken.? MONIEK DENHAEN Is SmILE én veilig én comfortabel én duurzaam of alleen maar zuinig ? Moniek Denhaen, woordvoerster van Febiac, de Belgische federatie van de automobiel- en fietsindustrie, wijst erop dat de automobilist zelden een prioriteit maakt van de zuinigheid van zijn wagen.?Op ieder autosalon kan je bij de verschillende constructeurs prototypes ontdekken die binnen een paar jaar seriewagens zullen produceren met ultra-laag verbruik. Vraag is of de consument deze milieuvriendelijkheid als belangrijkste eis vooropstelt. Onderzoeken hebben uitgewezen dat comfort en veiligheid bovenaan staan op het verlanglijstje van de klant. Het is logisch dat de constructeur zijn klant geeft wat hij vraagt. Dat betekent echter ook dat de uitrusting van de wagens het gewicht van de auto verhoogt waardoor het verbruik wat hoger gaat liggen. Men kan zich afvragen of een SmILE met vier passagiers aan boord vlot een helling van tien procent opraakt ? Werd dit wagentje wel aan de veiligheidseisen van een crashtest onderworpen en beantwoordt het aan alle eisen waaraan wagens van constructeurs moeten beantwoorden ? Ik vrees ervoor... Nochtans is dit aspect letterlijk van levensbelang. De ontwikkeling van milieuvriendelijke auto's beschouwt de industrie als een prioritaire opdracht, omdat ze zich verantwoordelijk voelt tegenover de maatschappij. Er werd trouwens al een hele vooruitgang geboekt : op twintig jaar tijd werd het energieverbruik met 25 procent teruggedrongen en uitlaatgas is intussen een uitstervend begrip geworden. Als men alle auto's van voor 1993 vervangt door een nieuwe met een katalysator, zou de luchtvervuiling door de auto in één klap met 85 à 90 procent naar beneden gehaald worden ! En begin volgende eeuw zal de resterende vijftien procent herleid worden tot het minimum minimorum. Ondertussen wordt er druk geëxperimenteerd met, bijvoorbeeld, auto's die rijden op waterstof met als enige polluent : water. De verwijten van Greenpeace aan de auto-industrie zijn misplaatst omdat juist die sector zich maniakaal vastbijt in het oplossen van de luchtvervuiling. Greenpeace zou haar imago beter oppoetsen bij het voeren van acties rond problemen waarvoor geen oplossingen in zicht zijn.? Opgetekend door Misjoe Verleyen