De strijd is gestreden: Blu-ray, en niet hd-dvd, wordt de opvolger van de dvd. Na jarenlang lobbywerk achter de schermen heeft Blu-ray het pleit gewonnen. Van in het begin was duidelijk dat slechts een van de twee videoformaten zou overleven. De strijd die volgde, was vergelijkbaar met die tussen VHS en Betamax in de jaren 1980: beide wilden de standaard worden voor videorecorders en hadden nagenoeg dezelfde kwaliteiten, maar VHS haalde het dankzij een betere lobbymachine.

Op dezelfde manier deed Blu-ray het. Blu-ray en hd-dvd zijn intrinsiek elkaars gelijke: ze garanderen alle twee een betere, vergelijkbare beeldkwaliteit, een helderder geluid en een hogere schijfcapaciteit dan dvd. Wat uiteindelijk het verschil maakte? Sony, Philips en Panasonic, die hun geld hadden ingezet op Blu-ray, hebben de grote filmmaatschappijen aan hun kant gekregen. Het feit dat Sony zelf eigenaar is van een grote Hollywoodstudio, zal wellicht geholpen hebben. Het hd-dvd-kamp, onder aanvoering van Toshiba en Microsoft, kreeg lange tijd de steun van Hollywood. Vorig jaar stapten verschillende filmreuzen echter over van hd-dvd naar Blu-ray. Toen Microsoft vervolgens bekendmaakte dat het gesprekken voerde met ‘vijand’ Sony over de mogelijke integratie van een Blu-rayspeler in de Xbox 360-gamesconsole (in navolging van PlayStation 3 – van, jawel, Sony), leek het lot van hd-dvd bezegeld. Op 19 februari 2008 kondigde Toshiba, de laatst overgebleven believer, het officiële einde aan van het hd-dvd-tijdperk.

Op dat moment waren er wereldwijd 1,3 miljoen hd-dvd-spelers verkocht, voornamelijk in de Verenigde Staten en Japan. Een verloren aankoop voor filmliefhebbers die destijds nochtans een pak geld betaalden voor hun next generation dvd-speler en bijbehorende films. Hun enige troost is dat de overstap naar Blu-ray een stuk goedkoper is. Sinds Blu-ray zekerheid heeft over zijn toekomst, zijn de prijzen van de videospelers en filmschijfjes sterk gedaald.

DE JUISTE PRIJS

Staat Blu-ray voor de grote doorbraak? De vooruitzichten zijn alvast gunstig. In de eerste helft van 2008 zijn wereldwijd 50 procent meer Blu-rayspelers verkocht dan in het volledige afgelopen jaar. Opgeteld gaat het om 2,5 miljoen stuks. Als we ook de Blu-rayspelers in pc’s en PlayStation 3-consoles meetellen, komen we uit op een veelvoud daarvan. En dat is nog maar het begin. De prijs van een zogenaamde standalone-Blu-rayspeler (een speler die onafhankelijk functioneert) is in minder dan twee jaar tijd meer dan gehalveerd. Voor een salonmodel van een topmerk betaal je nog amper 300 euro. Een koopje! Diezelfde trend zet zich ook door bij de Blu-raysoftware, zeg maar de films en tv-series op het glanzende schijfje. Een jaar geleden kostte een film op Blu-raydisc 50 tot 60 euro, vandaag ligt diezelfde titel in de winkel voor 30 euro. Met Kerstmis in aantocht pakken grote filmmaatschappijen uit met allerlei superpromoties, waardoor je nog voordeliger kunt shoppen. Hollywoodgigant Fox probeert twijfelaars over de streep te trekken met een grootschalige ‘2 + 1 gratis’-actie, met klassiekers als French Connection, Rocky en Butch Cassidy and The Sundance Kid én recente toptitels als Ice Age op Blu-ray. Vrijwel alle hitfilms verschijnen tegenwoordig zowel op Blu-ray als op dvd. Oudere films en tv-series blijven nog wat achter, maar zullen ongetwijfeld spoedig volgen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de verkochte Blu-rayfilms catalogustitels zijn, oudere films dus. Een ruimer aanbod is daarom minstens even belangrijk als lagere prijzen. Het prijsverschil met dvd blijft aanzienlijk, maar ook dat zal snel veranderen. Het staat in de sterren geschreven dat Blu-ray de komende maanden en jaren in prijs zal blijven zakken. Net zoals dat met de dvd gebeurde. Een dvd-speler die vijf jaar geleden 500 euro kostte, heb je vandaag voor 100 euro.

KOMT BLU-RAY TE VROEG?

Verwacht wordt dat tegen 2012 85 procent van alle videohardwareproducten het label Blu-Ray zal dragen. Maar dat is de toekomst. In de Verenigde Staten zijn tot op heden ongeveer 15 miljoen Blu-raydiscs verkocht, Europa zit aan vijf miljoen, Japan aan 2,5 miljoen. Niet slecht, maar het kan nog wel even duren vooraleer Blu-ray de ‘minderwaardige’ dvd’s uit de winkels verdringt. In MediaMarkt en Fnac staan de Blu-rayfilms opgesteld in het verste hoekje van de dvd-afdeling. Voor veel consumenten is dvd bovendien nog steeds ‘nieuw’ en spannend, dus waarom veranderen? Komt Blu-ray te vroeg? Ja en nee. Mensen die de winkel binnenstappen voor een dvd, komen meestal buiten met een Blu-ray. Op een Blu-rayspeler kun je ook gewone dvd’s afspelen, dus is er geen reden om nog een gewone dvd-speler te kopen. Volgens een onafhankelijk onderzoek wil tien procent van de dvd-bezitters binnen de drie maanden een Blu-rayspeler kopen. Niet spectaculair, wel hoopgevend.

HIGH DEFINITION

Blu-ray is ontwikkeld om films en tv-programma’s in high-definition (hdtv) weer te geven. Een klassieke dvd-schijf heeft daar niet voldoende opslagruimte (4,7 GB) voor, een Blu-raydisc (50 GB) wel. Een Blu-rayfilm in high-definition ziet er nog mooier en levensechter uit dan op dvd. De extra capaciteit kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld een volledige tv-serie op één schijfje weg te schrijven. De keerzijde van de medaille is evenwel dat een Blu-rayspeler pas echt zin heeft als je een hdtv-televisietoestel hebt. Een meerderheid van de Belgische gezinnen heeft zo’n toestel (nog) niet. Bovendien is van de reguliere tv-zenders slechts een beperkt deel van de programma’s opgenomen in het highdefinition-aanbod. Een ander ongemak is dat een goede en gebruiksvriendelijke Blu-rayrecorder voor de thuisgebruiker op zich laat wachten. Voorlopig kan hij alleen met zijn dvd-recorder (of met zijn digibox voor digitale televisie) tv-programma’s opnemen.

MINDER DAN EEN CENTIMETER

Wie Blu-ray zegt, zegt ook lcd. Een film of tv-serie in full high-definition bekijken, kan alleen op een high-definition tv-toestel. In dat gamma heeft Philips de leiding: het Nederlandse elektronicaconcern is onlangs door de European Imaging & Sound Association (EISA) bekroond voor zijn lcd-tv 42PFL9803. Het totaaltoestel met een 42 inch-scherm onderscheidt zich volgens de jury van andere omdat het een einde maakt aan de problemen met het zwartniveau en de bewegingsruis bij lcd-schermen. Sony bekrachtigt zijn leiderspositie met de BRAVIA ZX1, de dunste lcd-televisie ter wereld. Het 40 inch-scherm meet op het dunste gedeelte slechts 9,9 mm. Minstens even overtuigend: via een draadloze verbinding wordt het audio-video-signaal in realtime naar het scherm doorgestuurd, waardoor je geen last meer hebt van rondslingerende kabels. Ook Philips en andere producenten hebben oplossingen klaar om storende draden uit de weg te ruimen.

LCD BOVEN PLASMA

Zoals Blu-ray heeft gestreden, heeft ook lcd dat moeten doen. Lcd haalde het van plasma. Zelfs Pioneer, een hartstochtelijke voorstander van de plasmatechnologie, is onlangs op lcd overgeschakeld. Naast een nieuwe reeks plasmatoestellen – de KRP-500A met een beeldscherm van 50 inch en de KRP-600A met een beeldscherm van 60 inch – heeft het bedrijf drie lcd-televisies voorgesteld, met een scherm van respectievelijk 32, 37 en 46 inch. Concurrent Loewe hoopt een unserved audience te kunnen bedienen door zijn Connect-reeks met toestellen van 32 en 42 inch uit te breiden naar kleinere modellen van 22 en 26 inch. Zo wil de tv-producent een brug slaan tussen tv- en pc-kijkers. Loewe heeft verder nog een reeks toestellen met een eigen IP-adres in de aanbieding, wat inhoudt dat ze rechtstreeks op een pc of een pc-netwerk kunnen worden aangesloten. Akkoord, bijna alle tv’s kunnen worden aangesloten op een pc via een VGA-poort, maar dan doen ze louter dienst als een pc-scherm. Niet zo met Loewe Connect, waarmee je via de tv muziek, films en foto’s van je pc-netwerk kunt halen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content