Exit FTI-Technoland: Vlaanderens technologie- beurs is de koers kwijt.

We mogen nooit tevreden zijn”, zei de Vlaamse regeringsleider Luc Van den Brande (CVP) na afloop van FTI-Technoland. Een heerlijke politieke uitdrukking om te vertellen dat de Vlaamse technologiebeurs – of het technologie-evenement, zoals dat nu heet – op sterven na dood is. Technoland in Gent trok veel minder bezoekers dan gehoopt. Bedrijfsleiders klagen erover dat zij op de beurs van de Vlaamse regering een verplicht en duur public-relationsnummertje opvoeren. Het brengt weinig zakelijks op, maar schijnt noodzakelijk om de goede relaties met de overheid intact te houden.

Toeristen en vooral scholieren kwamen “hightech” spelen in het Interactiepark. Telecommunicatiebedrijven als Telenet en Mobistar probeerden particuliere klanten te ronselen. Met karaoke ondersteunde Philips zijn naambekendheid. De universiteiten prezen zichzelf bij toekomstige studenten aan. Veel standruimte namen de Vlaamse overheid en administratie in, en navenante organisaties als het Vlaams Economisch Verbond.

Technoland is de erfgenaam van Flanders Technology. In 1983 zette de toenmalige regeringsleider Gaston Geens (CVP) de beurs zelf op. Het was een politieke manifestatie, ter ondersteuning van het beleid van de regering: de Derde Industriële Revoltie in Vlaanderen (DIRV). Het succes was overweldigend. De beurs moest letterlijk wegens overbevolking herhaaldelijk haar deuren sluiten. In volle economische crisis gaven FTI en DIRV het Vlaamse bedrijfsleven nieuw zelfvertrouwen. In Vlaanderen klonk toen unisono: “wat we zelf doen, doen we beter”.

Maar niets heeft het eeuwige leven en zeker de nieuwe technologie niet. Voor het bedrijfsleven is nieuwe technologie nu trouwens gewoon technologie, terwijl het grote publiek al lang niet meer met open mond zit te gapen naar wat het er allemaal in het dagelijks leven mee kan aanvangen. De Vlaamse socialisten hebben wijselijk hun discours over de maatschappelijke gevolgen van de nieuwe technologie, die negatief heetten te zijn, in de historische archieven opgeborgen.

EEN BEURS MET PRETPARKALLURES

Begin de jaren negentig leek FTI uitgeleefd. Even dachten sommigen eraan het Vlaamse prestigeproject op te doeken, maar in plaats van af te breken sloeg de overheid aan het restaureren. FTI werd Technoland, een beurs met pretparkallures. De vernieuwde doelstelling was mens en technologie dichter bij mekaar te brengen. “Wetenschap en technologie diets maken aan de bevolking”, omschreef Eric Jacquemyn de koerswijziging. De gedelegeerd bestuurder van Flanders Technology International, een soort parallelle overheidsadministratie, differentieerde handig zijn productaanbod met een Wetenschapsweek, een rijdend klaslokaal Experion en straks met Technopolis in Mechelen.

Daarmee vaart FTI niet langer op kompas, en bovendien is de beurs ook uit koers geslagen. Het verzwakkende succes heeft ongetwijfeld te maken met die onduidelijkheid en interne tegenstrijdigheden. Omdat het geen keuze kan maken, is Technoland van alles wat, en niets volledig. Het is geen politieke manifestatie meer, maar de Vlaamse regering en zeker haar voorzitter maken er nog gretig gebruik van. Technologiebedrijven hopen op een vakbeurs, maar hun (internationale) klanten ruimen de baan voor de scholieren. Bovendien is nu zelfs de meest eenvoudige jaarbeurs wel min of meer een technologiebeurs. Politiek of economie, technologie of commercie, beurs of evenement: het is verre van duidelijk.

Om daaraan iets te doen, komt er nog maar eens een vernieuwing. FTI Technoland wordt de volgende keer Flanders Valley 2002. Daarmee wil Luc Van den Brande inspelen op het beleid van de regering om bedrijvenclusters te ontwikkelen in technologievalleien. Met wat goede wil vallen er zo’n tiental te lokaliseren: een language valley, multimedia valley, biotech valley… Op de Wereldexpo 2000 in Hannover, die loopt onder het thema “mens, natuur en techniek”, zal FTI de formule al eens uittesten. Er zal een Flanders Valley zijn.

G.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content