Hoeveel mensen lezen welke kranten en tijdschriften altijd, welke regelmatig? En welke lezen ze nooit? De jaarlijkse peiling van het CIM – het Centrum voor Informatie over de Media – wijst vooral op een daling van het aantal Vlaamse krantenlezers. Dagelijks zijn dat er 2,69 miljoen, of 86.000 minder dan vorig jaar. Het aantal televisiekijkers neemt toe.

Winst is er vooral voor de Financieel-Economische Tijd die een sprong voorwaarts maakt van 27,7%. De Morgen (-10%) en De Standaard (-3,8%) volgen de dalende trend. Ook Het Nieuwsblad krijgt zware klappen: het lezersaantal daalt met 8,6% naar 733.100. Hoofdredacteur Pol Van Den Driessche neemt ontslag en wordt kabinetsmedewerker van federaal minister Luc Van den Bossche. Ook Het Laatste Nieuws gaat erop achteruit (-3,8%), maar blijft de grootste krant van Vlaanderen.

Op het eerste gezicht zien we minder deining aan de kant van de magazines met onder meer een status-quo voor Humo (1,14 miljoen lezers) en een lichte daling van 1,8% voor Knack (met nog steeds 701.600 lezers). De Nederlandstalige Flair tekent een groter verlies op (-6,9%), net als De Bond. Dag Allemaal, de grootste, trekt nog eens 5% naar zich toe en telt vandaag 1,29 miljoen lezers.

De sterkste groeiers bevinden zich aan Franstalige kant met een flinke winst voor Flair (+22%) en Télémoustique (19%).

Binnen de Roularta Media Group klimt vooral Le Vif/L’Express met 13% en bereikt 510.700 lezers ( Weekend Le Vif +10% of 360.500 lezers, Weekend Knack +4% of 568.000). Trends/Tendances stijgt met 3% (220.200 lezers), het maandblad voor de industrie, BBI, met 18% (76.900 lezers) en Onze Tijd/Notre Temps met 12% (449.700 lezers).

De positieve resultaten zetten ook de toon bij de overige RMG-titels zoals Telepro (+29% voor de Nederlandstalige uitgave, +20% voor de Franstalige met 588.100 lezers), Steps boekt 14% winst (958.500 lezers), Voetbal/Foot klimt met 8% (399.200 lezers).

De Streekkrant begint opnieuw aan een stijging (+2%) en haalt in combinatie met de Weekkrant een bereik van 3,529 miljoen lezers – ruim meer dan het dagbereik van VTM (2,5 miljoen kijkers).

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content