De allianties in de multimediawereld volgen elkaar in hoog tempo op. British Telecom kondigt een grote deal aan met Microsoft, Lycos gaat in zee met USA Networks, Motorola doet het met Cisco. De nieuwe media brengen successen voor almaar meer kleine ondernemingen, maar almaar duidelijker wordt ook de trend om de krachten te bundelen in grote conglomeraten. ...

De allianties in de multimediawereld volgen elkaar in hoog tempo op. British Telecom kondigt een grote deal aan met Microsoft, Lycos gaat in zee met USA Networks, Motorola doet het met Cisco. De nieuwe media brengen successen voor almaar meer kleine ondernemingen, maar almaar duidelijker wordt ook de trend om de krachten te bundelen in grote conglomeraten. USA Networks, belangrijk groothandelaar op het Internet en op tv, zet zijn opmars voort via de overname van Lycos, een van de grootste zoekmachines op het Net. Tot nog toe zagen de miljoenen Lycos-bezoekers een brok advertenties op hun pc-scherm verschijnen, voortaan kunnen ze meteen de producten kopen die de adverteerders in hun winkel hebben staan. De grens tussen informatie en handel verdwijnt. Marketing en verkoop worden één. Het nieuwe conglomeraat zou een marktwaarde vertegenwoordigen van zo'n 700 miljard frank. Grote kracht achter de overname is Seagram, dat 45 procent van USA Networks bezit. Seagram heeft zopas platenmaatschappij Polygram overgenomen van Philips en wil het nieuwe bedrijf wellicht benutten om muziek te verdelen. Lycos startte recent een experiment met muziekverkoop via het Internet. Softwarereus Microsoft gaat samenwerken met British Telecom aan een pakket Internetdiensten voor mobilofoniegebruikers. Begin volgend jaar al bieden de twee partners in verschillende Europese landen de mogelijkheid om via de gsm e-mails te versturen of op het Net te surfen. Concurrenten Cisco Systems en Motorola sluiten een gelijkaardige alliantie: binnen vijf jaar willen ze een volwaardig draadloos alternatief hebben voor de huidige Internettoegang via de telefoonlijn. Kostprijs: een miljard dollar. Beide bedrijven proberen zich te verzekeren van een plekje in een lucratieve nieuwe markt die aan hen voorbij dreigde te gaan. Motorola weet alles van draadloze diensten, maar is niet thuis in computerdiensten; voor Cisco geldt het omgekeerde. Ook Microsoft-kwelgeest Netscape en communicatiebedrijf Nextel ontwikkelen een draagbaar toestel om draadloos op het Internet te surfen. Zitten eveneens met grote plannen: Nortel Networks en het Franse Alcatel. Eerder dit jaar kwam webdienst Excite al in handen van At Home, dat Internetverbinding aanbiedt via de tv-kabel, terwijl zoekoperator Yahoo het bekende Geocities inlijfde, de grootste verzamelaar van niet-commerciële homepages.