Voor een gezond lichaam is bewegingsvariatie cruciaal, zegt professor kinesitherapie Annick Timmermans (UHasselt). ‘Ik hoop dus dat jongeren – die nu al veel te veel uren stilzitten – zo’n zitmarathon tijdens de speeltijd binnenkort uncool vinden.’

Smartphones verbieden omdat ze het bewegen niet stimuleren heeft geen zin. Zouden we niet beter de ‘leerplicht’ van jongeren aanvullen met een ‘bewegingsplicht’ ?

(Edwin Coremans, Herentals)

ANNICK TIMMERMANS: Ik pleit er niet voor om smartphones in het algemeen te verbieden. Maar een hele middagpauze stilzitten met een smartphone is nefast. Jongeren zitten overdag al lange periodes in dezelfde eenzijdige houding, waardoor hun houdingsspieren vermoeid raken. Als dat systematisch gebeurt, kan het leiden tot minder goede houdingen, gewrichtsoverbelasting, spierverkorting en pijn. De speeltijd is cruciaal voor bewegingsvariatie. Maar verplichten lijkt me nooit de goede weg, ik geloof eerder in sensibiliseren én een interessant bewegingsaanbod op school.

Op welke manier kunnen de speeltijden en middagpauzes voor 10- tot 18-jarigen ingevuld worden op een verantwoorde, ontspannende, creatieve, sportieve wijze?

(Els Brys, Brugge)

TIMMERMANS: Enerzijds geloof ik in de traditionele faciliteiten, zoals een voetbalterrein. Maar ook het concept van ‘interactive playgrounds’ lijkt me interessant. Of fietstoestellen op de speelplaats die de prestaties monitoren, waardoor jongeren in competitie kunnen gaan met leeftijdsgenoten, via sociale media. Maar ook hier is sensibilisering cruciaal. De overheid heeft goed werk geleverd met haar campagne rond gehoorschade: het is tegenwoordig uncool om zonder oordoppen naar een festival te gaan. Wel, ik hoop dat het ooit uncool wordt om tijdens de speeltijd een zitmarathon te houden.

Socrates gaf al wandelend les en behaalde daarmee, als we de geschiedschrijving mogen geloven, uitstekende resultaten. Zou zoiets ook vandaag kunnen?

(Pol Van Genechten, Balen)

TIMMERMANS: Als revalidatiedeskundige sta ik daar zeker achter. Wandelen compenseert de statische houdingen van een klassieke les. Je gebruikt dan spieren uit je hele lichaam, en het hart- en ademhalingssysteem wordt ook gestimuleerd, waardoor meer zuurstof naar de spieren én de hersenen gaat. Ook statafels die in hoogte kunnen variëren, kunnen een oplossing zijn. Het draait namelijk altijd om variatie: altijd rechtopstaand les volgen, is ook geen oplossing.

In een aantal Vlaamse scholen start volgend jaar ‘Content and Language Integrated Learning’: het vak lichamelijke opvoeding wordt bijvoorbeeld in het Engels gegeven. Misschien kan het ook omgekeerd: één of meerdere taaluren koppelen aan een bewegingsactiviteit zoals sporten, koken of een bezoek aan de markt? Dat zet niet alleen aan tot beweging, maar ook tot concrete, actieve woordenschatuitbreiding.

(Liesbeth D’Hoker, Ressegem)

TIMMERMANS: Ik weet niet of dat leerprocessen ondersteunt, maar vanuit mijn perspectief is het zeker een goed idee. Tijdens de groei leggen kinderen en jongeren de basis voor een gezonde toekomst. Hoe meer we bewegen, hoe beter onze houding, hoe sterker onze spieren en botten, hoe leniger we blijven, hoe beter ons evenwicht. Maar ook voor leerkrachten is het een goede zaak, omdat volwassenen hun ‘bewegingsapparaat’ ook moeten onderhouden, om bijvoorbeeld artrose en osteoporose te voorkomen.

Vraag van de week

Zou het niet beter zijn om jongeren aan te leren hoe ze op een ergonomische manier met hun smartphone kunnen werken?

(Hilde Ceulebrouck, Haaltert)

TIMMERMANS: Ik weet niet of er ergonomische manieren bestaan: als je de smartphone laag houdt, belast je je nek; houd je hem hoger, dan belast je je schoudercomplex. Afwisseling met een goed geplaatste tablet, het liefst mét toetsenbord, is alvast een goed idee. Maar ik denk dat jongeren ook een bepaalde tijdsduur moeten respecteren en leren luisteren naar de signalen van hun lichaam. Uit onderzoek blijkt dat ze bij hun ICT-gebruik de pijnlijke signalen vaak negeren. Ze willen er ook niet over praten, omdat ze bang zijn dat hun ouders hun ICT-gebruik dan zullen inperken. Sensibilisering is dus cruciaal. Maar ik hoop ook dat technologieontwikkelaars zich erover zullen buigen. Een ontwikkeling als Google Glass kan misschien al oplossingen bieden.

Moet de macht van de vakbonden ingeperkt worden?

Stel uw vraag aan professor arbeidsrecht ROGER BLANPAIN.

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Stefanie Van den Broeck

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content