De vernieuwing van Radio1 leek geslaagd. Er waren meer luisteraars. De nieuwe meting toont echter een daling. Vooral 45-plussers haken massaal af.

De vernieuwing van Radio1 die eind 2007 werd ingezet, deed destijds heel wat stof opwaaien. Vooral de nieuwe journalistieke aanpak van de nieuwsredactie wekte wrevel. Alles werd korter en flitsender, en de nieuwsankers lijken wel belangrijker dan het nieuws. Collega Joël De Ceulaer stoorde zich dan weer aan het getutoyeer van de presentatoren, en politici fulmineren off the record over het verdwijnen van de scheiding van feiten en commentaar. Ook het opdoeken van nicheprogramma’s (jazz, wereldmuziek…) was niet onom-streden.

Een jaar later bleek uit de luistercijfers dat de critici ‘ongelijk’ hadden. Radio 1 vergrootte zijn bereik van 7,9 naar 8,8 en nadien zelfs naar 9,9 procent. Mediaspecialiste Hilde Van den Bulck juichte toen in De Morgen: ‘De CIM-cijfers bewijzen het gelijk van de strategen. Zij hebben ingezien dat de luisteraar van vandaag op een snellere, kortere manier geïnformeerd wil worden.’ Toch benieuwd of het orakel uit Gent bij haar stelling blijft nu de nieuwe luistercijfers (najaar 2008) bekend zijn. Radio1 valt daarin terug tot 8,2 procent marktaandeel. In totaal luisteren er nu 638.923 mensen van twaalf jaar en ouder naar de nieuwszender van de VRT. Dat is ongeveer evenveel als voor de vernieuwings-operatie. De nieuwsconjunctuur was in het najaar van 2008 nochtans enorm hoog: het uitbreken van de kredietcrisis, de Amerikaanse verkiezingen, de val van de regering-Leterme. Dat de nieuwszender bij uitstek in die periode terrein verliest, is een veeg teken.

Binnen de raad van bestuur van de openbare omroep is men ongerust omdat vooral oudere luisteraars Radio1 de rug toekeren. De groepen tussen 45 en 54 (min 35 procent) en 55 tot 64 jaar (min 20 procent) vluchten weg. De stijging bij de 65-plussers wordt toegeschreven aan de algemene maatschappelijke vergrijzing. Waar al die medioren naartoe zijn, is nog onduidelijk.

Netmanager Els Van de Sijpe gaf in De Standaard geen krimp. Nee, de criticasters hadden geen gelijk. ‘Ook ons buikgevoel gaf aan dat we goed bezig waren. We krijgen nu een tikje, maar we geloven in het verhaal. De cijfers zijn zeker geen reden om onze manier van radio maken overboord te gooien.’ Ook die andere ‘serieuze’ zender, Klara, krijgt klappen. Van een dagbereik van 3,3 procent in 2005 daalt de cultuurzender naar 1,6 procent. En dat ondanks de enorme (en schitterende) reclamecampagne voor de zender. Ook daar ziet men geen problemen. Volgens netmanager Chantal Pattyn blijft de ‘nieuwe en frisse aanpak’ centraal staan.

Ook bij de commerciële jongens van de VMMA heeft men het licht nog niet gezien. Het actualiteitenprogramma van Bert Geenen op 4FM wordt afgevoerd. De zender, die ook dankzij een intelligente muziekkeuze steeds meer veertigers kon boeien, gooit het resoluut over de ‘hippe’ boeg. 4FM wordt JOE. ‘De persona-lityzender die we willen uitbouwen, heeft entertainment in plaats van infotainment nodig’, luidt het. Jammer, want het programma van Geenen was op zijn eigen bescheiden manier aan het uitgroeien tot een geduchte concurrent van het schreeuwerige en springerige De Ochtend op Radio 1.

Toch vreemd: hoe grijzer de bevolking wordt, hoe meer het jeunisme hoogtij viert.

door Karl van den Broeck

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content