Siemens België heeft in Kenia een academisch programma opgezet met het oog op de vorming van meer en betere telecomspecialisten: Euclides streeft naar ‘kennis in Afrika, voor Afrika.’

Het aantal gsm-gebruikers in Kenia is in amper een jaar tijd gestegen van 20.000 tot 500.000. Het goede nieuws: de Kenianen kunnen daardoor niet alleen langer kletsen met elkaar, ze kunnen ook vlotter zakendoen. Het minder goede nieuws: het land beschikt niet over voldoende technici en ingenieurs om die groei in de telecommarkt goed te ondersteunen. Wat zorgt voor zware druk op de schouders van het Kenya College of Communications Technology (KCCT), de hogeschool in Nairobi die telecomspecialisten vormt.

‘Om de noden van de markt te kunnen volgen, moeten we onze capaciteit verhogen’ legt KCCT-directeur Patrick Omutia uit. ‘Er is behoefte aan bekwame afgestudeerden én aan docenten. Daarom zijn we constant op zoek naar buitenlandse partners. Niet alleen voor financiële steun, maar ook voor uitwisseling van kennis.’

Wat ons brengt tot Euclides, een door Siemens België opgezet project om kennis ‘in Afrika, voor Afrika’ te kweken. Over een periode van vijf jaar maakt Siemens 35 miljoen frank vrij voor de ontwikkeling van het academisch programma, waarbij studenten en docenten van het KCCT onder één dak worden gebracht met academici uit Belgische universiteiten en hogescholen. Bedoeling van Siemens is om het project uit te breiden naar andere landen, met de hulp van andere financiële partners. Omutia: ‘Zo’n partnership trekt veel nieuwe studenten aan. Overigens niet alleen uit Kenia. Het KCCT heeft studenten uit nagenoeg alle Engelstalige Afrikaanse landen. Van Gambia en Sierra Leone in het westen, tot Mozambique, Swaziland en Angola in het zuiden.’

Uiteindelijk doel is om in Afrika volwaardige research & development-centra te creëren. Voorlopig wordt de kennis echter nog geïmporteerd. ‘Onze vorsers trekken naar het Verenigd Koninkrijk, de VS en Scandinavië. Wanneer ze terugkeren, kunnen we hun ervaringen en kennis bundelen. Persoonlijk heb ik opleidingen gevolgd in Japan, Singapore, India en Groot-Brittannië.’

De start van het digitale tijdperk in het Westen is voorafgegaan door een rijpingsproces van decennia, maar in Afrika kunnen moderne telecom en internet een échte technologische revolutie inluiden. Omutia: ‘We kunnen onze achterstand snel inhalen, doordat we verschillende stappen overslaan. In de mobilofonie, bijvoorbeeld, stappen we van generatie nul meteen naar generatie drie. Ik durf niet te beweren dat we de digitale kloof met het Westen ooit zullen overbruggen, maar we komen al een heel stuk vooruit als we er in slagen om de productiviteit van onze industrieën en diensten te verhogen. Ik geloof sterk in het multiplier-effect van de nieuwe technologieën: ze vormen geen doel op zich, ze stellen ons in staat om betere producten en diensten te produceren.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content