Wanneer breekt de elektrische auto nu echt door? ‘Tesla maakt vooralsnog geen winst’

'Tesla hoopt uiteindelijk beloond te worden voor zijn pioniersrol, maar maakt vooralsnog geen winst.' © Belga Image
Jef Van Baelen
Jef Van Baelen Journalist voor Knack

Binnenkort zijn elektrische wagens goedkoper dan klassieke modellen, zegt professor Joeri Van Mierlovan de onderzoeksgroep Mobi (VUB).

11 juni 2018

Tesla ontslaat bijna vierduizend werknemers, een negende van het personeelsbestand. De autobouwer is al jaren verlieslatend en schroeft zijn investeringsbudget terug.

Joeri Van Mierlo: Wereldwijd rijden nu vier miljoen elektrische auto’s rond. Vooral in China is de opmars spectaculair, maar ook in Noorwegen zijn de meeste verkochte voertuigen elektrisch of hybride. In andere landen gaat het trager.

In België zijn er 10.000 elektrische wagens. Op een wagenpark van 5,8 miljoen is dat niet spectaculair.

Van Mierlo: Toch is de doorbraak onvermijdelijk, want de hinderpalen vallen een na een weg. De prijs van de batterij zakte met 80 procent sinds 2010. De nieuwste modellen halen een rijbereik van drie- tot vijfhonderd kilometer: bestuurders hoeven zich dus niet langer zorgen te maken of ze hun bestemming wel bereiken. Een derde hindernis is de beschikbaarheid van laadinfrastructuur, zeker in steden, waar gezinnen vaak geen eigen parkeerplaats hebben. Maar ook daar zien we verbetering.

De klassieke merken zweren diesel en benzine niet af, maar is dat wel de juiste strategie?

Het zal met de elektrische wagen lopen zoals met elke nieuwigheid in de auto-industrie: ook de GPS of het ABS-remsysteem brak eerst door in het hoogste marktsegment. Dat is ook de strategie van Tesla: ze pionierden met luxewagens, vervolgens voerden ze de productie op en snoeiden ze in de kosten. Het einddoel is een goedkope elektrische gezinswagen, de Tesla Model 3, die volgend jaar eindelijk zou worden geleverd.

Tesla wordt sterk vereenzelvigd met de elektrische auto. Hebben de andere merken een achterstand?

Van Mierlo: De klassieke auto-industrie wachtte af, maar maakt nu de omslag. Er zijn verschillende nieuwe modellen aangekondigd, al zweren de grote merken de klassieke diesel- en benzinewagens niet helemaal af. Het is maar de vraag of dat de juiste strategie is. Het financieel dienstverleningsbedrijf Bloomberg berekende dat tegen 2024 de aankoopprijs van een elektrische wagen lager zal zijn dan die van een gewone auto. In gebruik is een elektrische auto nu al veel goedkoper, onder meer omdat hij weinig onderhoud vergt. Als ook de aankoopprijs van elektrische wagens lager wordt, waarom zou je dan nog een andere auto kopen?

Toch ontsloeg Tesla een groot deel van zijn personeel. Hoe gaat het met dat bedrijf?

Van Mierlo: Tesla heeft nog nooit winst gemaakt. Het hoopt op de lange termijn beloond te worden voor zijn pioniersrol, maar de omslag naar een rendabel bedrijf zal vermoedelijk met horten en stoten verlopen.

Het grillige gedrag van topman Elon Musk helpt niet.

Van Mierlo: Hij trekt er wel de aandacht door. De man is een enorme uitdaging aangegaan. Een auto from scratch ontwerpen is al een huzarenstuk, die dan ook nog eens op grote schaal produceren is nog moeilijker.

Er duiken verhalen op dat elektrische wagens al met al niet milieuvriendelijker zijn dan gewone auto’s.

Van Mierlo: Die verhalen zijn compleet fout. Lobbygroepen verbonden aan de olie-industrie sturen moedwillig onjuiste cijfers de wereld in. Er is één voorbehoud: het is uiteraard van belang hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Komt die uit steenkoolcentrales, dan is een elektrische wagen even vervuilend als een diesel of benzine.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content