Kandidaten voor de Gouden Palm.

In een ideale wereld zou een jubilerend Cannes natuurlijk met een supercompetitie moeten uitpakken, maar zelfs het meest prestigieuze filmfestival ter wereld kan niet meer doen dan het beste tonen wat de wereldproductie dezer dagen te bieden heeft. Volgens insiders zou festivalselecteur Gilles Jacob trouwens al hebben toegegeven dat 1997 een vrij middelmatig jaar is.

Enige lijn hoeven we niet in het programma te zoeken. Jacob omschrijft het als ?un fourre-tout propre à décourager toute tentative de classement.? Toch bevat de competitie ongeveer twintig films naar eigen zeggen ?acht films noirs?. Definitie die ongetwijfeld ruimer is bedoeld dan het Amerikaanse misdaadgenre waartoe ?L.A. Confidential? van Curtis Hanson behoort. Hanson, de Taiwanees Ang Lee (?The Ice Storm?), de Hongkonger Wong Kar-wai (?Happy Together?), de Oostenrijker Michael Haneke (?Funny Games?), de Amerikaan Nick Cassavetes (?Call It Love?, met John Travolta en Sean Penn) en de Brit Michael Winterbottom (?Welcome to Sarajevo?) zijn nieuwkomers in de competitie.

Opvallend is ook het regiedebuut van twee acteurs : Johnny Depp met ?The Brave? (waarin Depp een man speelt die zijn gezin uit de miserie kan helpen door een snuff film te maken) en Gary Oldman met ?Nil by Mouth?. Maar er zijn ook een aantal vertrouwde namen. Drie van hen hebben trouwens al een Gouden Palm op zak : de Duitser Wim Wenders (?The End of Violence?), de Japanner Shohei Imamura (?Unagi?) en de Italiaan Francesco Rosi (de Primo Levi-verfilming ?La Tregua?). Ook geen onbekenden op de Croisette zijn de Chinees Zhang Yimou met ?Keep Cool?, de Canadees Atom Egoyan met ?The Sweet Hereafter?, de Italiaan Marco Bellocchio met ?Il Principe di Homburg?.

Buiten mededinging (?hors compête? zoals Libération zo graag schrijft) worden de vier uur durende ?Hamlet? van Kenneth Branagh vertoond, alsook de middernachtfilm ?Blackout? van Abel Ferrara (met Claudia Schiffer en Béatrice Dalle), ?Welcome to Woop-Woop? van de Australiër Stephan Elliott en de afscheidsfilm van Marcello Mastroianni, ?Viagem ao principio do mundo? van de Portugese veteraan Manoel de Oliveira.

De kurk gaat van de fles met ?The Fifth Element?, het 90 miljoen dollar Amerikaans debuut van de Franse regisseur Luc Besson. Bruce Willis speelt de hoofdrol in deze actiefilm uit de vierentwintigste eeuw die oogt als een kruising tussen ?Blade Runner? en een Kafka-komedie. Als afsluiter is er de onevenwichtige politieke thriller ?Absolute Power? van Clint Eastwood. Openings- en slotfilm komen heel snel in de Belgische bioscoop ?The Fifth Element? al op 8 mei, een dag na de wereldpremière in Cannes ; ?Absolute Power? op 21 mei. ?Hamlet? wordt op 14 mei uitgebracht. Ook één van de drie Franse inzendingen, ?Assassin(s)? van Matthieu Kassovitz (met Michel Serrault) komt nog tijdens het festival bij ons in roulatie. Voor de meeste films wachten de distributeurs tot het najaar.

Politiek speelt ook deze feesteditie parten : de regering van Teheran heeft Abbas Kiarostami verboden om zijn nieuwe film ?Le Delicieux goût des cerises? in Cannes te vertonen. Hij had zijn film eerst moeten voorstellen op het nationale festival Fajr waar de overwinning van de Islamitische revolutie wordt gevierd. En de Chinese autoriteiten hebben het paspoort ingetrokken van regisseur Zhang Yuan wiens onafhankelijk geproduceerde Chinese film ?East Palace, West Palace? werd geselecteerd in de nevensectie ?Un Certain Regard?.

En de Belgen in dit alles ? We hebben geen film in competitie, maar in ?De Quinzaine? wordt ?Ma Vie en rose? (vanaf 28 mei in de bioscoop) getoond, de eerste film van de Belg Alain Berliner.

Wie wordt de winnaar van de feestelijke editie ? Dat weten we op palmzondag 18 mei als de jury onder voorzitterschap van de Franse actrice Isabelle Adjani tijdens de traditioneel chaotische tv-ceremonie de uitslag bekend maakt. Maar het speculeren en manipuleren is al begonnen. Twee weken geleden al liep ik een overmoedige vaderlandse distributeur tegen het lijf die trots verkondigde de film uit te brengen die dit jaar gegarandeerd de ?Palme d’Or? krijgt.

P.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content